Problemy rynku wydawniczego 2700-M-PW-Z1PRW
Celem wykładów jest ukazanie najważniejszych czynników, które ukształtowały współczesny rynek książki w Polsce od początku przemian ustrojowych w 1989 r. do dziś. Zaprezentowane zostaną zmienne koniunktury, a w związku z nimi działania firm i struktur wydawniczych i księgarskich na tle przemian społecznych, gospodarczych i politycznych.
W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci mają możność zetknięcia się z najważniejszymi zjawiskami we współczesnym ruchu wydawniczym (np. zmniejszenie zainteresowania publiczności tradycyjną książką, publikowanie elektroniczne, polaryzacja ruchu wydawniczego – konsolidacja dużych wydawnictw, a jednocześnie powstawanie plejady małych firm niezależnych, zastosowanie Internetu do działań handlowych i promocyjnych etc.).
Szczególny nacisk podczas zajęć kładzie się na zagadnienia marketingu na rynku książki
Dyskutowane są także klasyczne problemy handlu księgarskiego detalicznego (np. cena zbytu vs cena katalogowa) jak również te,, które są stosunkowo nowe (np. sieci księgarskie vs. niezależne księgarnie). Na zajęciach prezentowane są także zagadnienia handlu hurtowego (np. zmiana tradycyjnego konceptu hurtu księgarskiego w stronie modelu dystrybucyjnego).
Podczas ćwiczeń dyskutowane są również zagadnienia natury bardziej ogólne: rola państwa w biznesie książkowym ( czy książka i podmioty związane z jej obrotem powinny cieszyć się szczególną opieką państwa – ulgi, dopłaty, specjalne ustawy jak J. Langa etc.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- dysponuje wiedzą na temat uwarunkowań determinujących ogólną sytuację na rynku książki, w tym kształtujących panującą na nim koniunkturę oraz strategię działania jego liderów;
- posiada umiejętności rozpoznania mechanizmów rządzących przemianami zachodzącymi na rynku książki
- umie kompetentnie wskazać i rozważać czynniki stabilizujące i destabilizujące rynek książki oraz odpowiednio je hierarchizować, by w oparciu o nie formułować diagnozy współczesne i prognozy na przyszłość.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach jest obowiązkowa (dopuszczalna jedna nieobecność); egzamin pisemny lub ustny z materiału omówionego na ćwiczeniach i wykładzie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wykłady. Lektury podstawowe
S. Siekierski, Książka we współczesnej kulturze polskiej, Pułtusk 2006
Ł. Gołębiewski, Rynek książki w Polsce 1998, Warszawa 1998
Ł. Gołębiewski, Rynek książki w Polsce 2002 (t. 1-2), Warszawa 2002
Rynek książki w Polsce 2017, t. Wydawnictwa, t. Dystrybucja. Warszawa 2017
B. Klukowski, M. Tobera, W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013 - tamże obszerna bibliografia dotycząca także okresu po 1995 r.
J. Papuzińska, M. Zając: Przypadek rynku książki, [w:] Państwo w polskiej gospodarce lat 90. XX w., red. J. Beksiak, Warszawa 2001, s. 137 – 150
Raport Polish Book Market 2020 na stronie Instytutu Książki (instytutksiazki.pl) - wersja angielska jest bardziej aktualna!
Portale branżowe
rynek-ksiazki.pl
wirtualnywydawca.pl
wydawca.com.pl
ksiazka.net.pl
instytutksiazki.pl
Ćwiczenia:
- wybrane materiały z bieżącej publicystyki profesjonalnej:
1. „Książki Magazyn Literacki”
2. „Wydawca”
3. „Biblioteka Analiz”
4. „Wiadomości Księgarskie”
5. „Notes Wydawniczy”
- „Ruch wydawniczy w liczbach” - bieżąca edycja
- Rynek Książki w Polsce - bieżąca edycja
- Alison Baverstock, Are books different?: marketing in the book trade, London 1997 (fragmenty)
- Kuba Frołow, Public Relations na rynku książki, Warszawa, 2007
- Kuba Frołow, Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006
- Łukasz Gołębiewski No future book, Warszawa, 2008
- Marek Tobera, Marketing mix 4p. na polskim rynku książki.
Z Badań Nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi: Studia I Materiały, Tom Spec. r. 2004, str. 161-184.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: