Etyka w zawodzie wydawcy i księgarza 2700-M-PW-D4EWZWIK
W ramach zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia:
Książka jako towar i nośnik znaczeń w perspektywie etyki komunikowania;
Wojny kulturowe i wojny o książki: analiza wybranych przypadków;
Wolność, odpowiedzialność, rynek: społeczne i polityczne funkcje książki a etos wydawcy;
Pomiędzy wspólnotą celów a sprzecznością interesów - tworzenie kultury współpracy pomiędzy autorem i wydawcą: analiza wybranych przypadków;
Kodeksy etyki wydawniczej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie wyzwania etyczne współczesnego wydawcy i księgarza.
Student potrafi analizować dylematy etyczne w oparciu o normy i wartości kultury wydawniczej
Student jest gotów do identyfikowania problemów etycznych związanych z rynkiem wydawniczo-księgarskim oraz rozstrzygania dylematów związanych z pracą wydawcy i księgarza
Kryteria oceniania
Metoda seminaryjna
Zaliczenie: obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, prezentacja ustna lub esej pisemny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Pierre Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Kraków: Universitas 2007
Roger Chartier, Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej, Warszawa: WUW 2019.
Francoise Meltzer, Hot Property: The Stakes and Claims of Literary Originality, University of Chicago Press 1997
Jacques Rancière, Polityka literatury, w: Socjologia literatury. Antologia, , red. G. Jankowicz, M. Tabaczyński, Kraków: Korporacja Ha!art 2015, s. 350-374.
John B. Thompson, Book Wars. The Digital Revolution in Publishing, Polity Press 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: