Typografia wybranych drukowanych zbiorów specjalnych 2700-M-PW-D3TWDZS
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestniczek i uczestników z ogólnie problematyką zbiorów specjalnych, z charakterystyką poszczególnych ich rodzajów i typologią dokumentów. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na dokumenty drukowane.
W ramach zajęć studentki i studenci będą mieli okazję zapoznać się z myślą teoretyczną na temat bibliotecznych zbiorów specjalnych oraz zapoznać się z praktyczną stroną pracy z różnego kolekcjami i dokumentami gromadzonymi w bibliotekach.
Część pierwsza będzie miała formę wykładu (połączonego z dyskusją) opartego o wybraną literaturę dotyczącą ogólnie bibliotecznych zbiorów specjalnych, ich rodzajów, zasad wydzielania, dalej szczególnego gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania.
Część druga składać się będzie z kilku elementów: 1. spotkań z praktykami zajmującymi się zbiorami specjalnymi w bibliotekach; 2. wizyt w oddziałach zbiorów specjalnych; 3. przygotowania projektu dotyczącego wybranych rodzajów zbiorów specjalnych (tematyka zależna od tego, na jakiego rodzaju zbiorach w danym semestrze się skupimy, będziemy mieli możliwość pracować).
Podczas realizacji zajęć będziemy zwracać uwagę na stronę opracowania typograficznego, edytorskiego omawianych dokumentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu zajęć ich uczestniczki i uczestnicy znają i rozumieją problematykę bibliotecznych zbiorów specjalnych, mają pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych drukowanych bibliotecznych zbiorów specjalnych, właściwą dla studiowanego kierunku studiów, rozumieją znaczenie zbiorów specjalnych dla kultury (szczególnie kultury książki), są świadomi ich szczególnego charakteru oraz potrafią analizować wybrane obiekty pod kątem typografii, znają specyfikę metodologiczną i przedmiotową oraz właściwą terminologię, są w stanie rozwijać i twórczo stosować posiadaną wiedzę w działalności zawodowej, mają wiedzę pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych (społecznych i humanistycznych).
Umiejętności:
Studentki i studenci potrafią pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, wykorzystują informacje w językach obcych, potrafią łączyć zgromadzone wiadomości, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie indywidualne i wynikające z pracy w grupie.
Kompetencje społeczne:
Studentki i studenci są gotowi do uczenia się przez całe życie; mają świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; dokonują samooceny swoich kompetencji; wyznaczają kierunki własnego rozwoju. Słuchaczki i słuchacze zajęć są gotowi do pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; są przygotowani do aktywnego uczestnictwa w pracy na rzecz popularyzacji wiedzy w zakresie bibliofilstwa; są zdolni do porozumiewania się z osobami specjalizującymi się w innych dziedzinach nauk.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, zadawalająca znajomości materiału omawianego podczas zajęć oraz podanej literatury przedmiotu, pozytywny wynik z kolokwiów (cząstkowych i końcowego) oraz terminowe i poprane wykonanie zadanych zadań.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura przedmiotu będzie podawana w trakcie zajęć w miarę ich upływu i zgodnie z poruszaną tematyką.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: