Badania czytelnicze 2 2700-M-PW-D3BC2
Przygotowanie do prowadzenia badań czytelniczych z wykorzystaniem wybranych metod jakościowych. Omówienie zasad realizacji badań technikami obserwacji, etnografii wizualnej, badań biometrycznych. Studenci opracowują i realizują pełny projekt badawczy, począwszy od opracowania celu i przedmiotu badania, przez przegląd literatury, opracowanie narzędzia (arkusza obserwacji), realizację badania, omówienie wyników, wskazanie wniosków oraz ograniczeń badania.
Uzupełnienie/ kontynuacja dla przedmiotu „Badania czytelnicze 1”.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę w zakresie:
- czytelnictwa jako interdyscyplinarnego pola badawczego,
- doboru i projektowania wybranych narzędzi badań w czytelnictwie,
- kompetencji i zachowań czytelniczych różnych grup odbiorców.
Student potrafi:
- przygotować i przeprowadzić projekt badawczy,
- określić cel, przedmiot, problem badania, postawić pytania badawcze,
- dobrać narzędzia i techniki badawcze odpowiednio do celu,
- zaprojektować narzędzia badawcze,
- zgromadzić i opracować dane,
- przedstawić wnioski i ograniczenia badania.
Student współpracuje w grupie, realizując prace projektowe.
Kryteria oceniania
Metody:
- dyskusja
- elementy wykładu
- praca w grupie
- praca projektowa
Kryteria oceniania:
Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności - niezależnie, usprawiedliwione czy nie).
Aktywność na zajęciach.
Udział w pracy zespołowej.
Realizacja i przygotowanie (w zespole) raportu z projektu badawczego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Opracowania metodologiczne, np.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa 2013.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego. Warszawa 2012.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa 2015
Literatura przedmiotu, np.
Jasiewicz, J. (2018). Eyetracking i facetracking rękopisów iluminowanych. Potencjał zastosowania metod badań biometrycznych w bibliologii. Naukowy Przegląd Dziennikarski, (3), 27-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: