Badania czytelnicze 1 2700-M-PW-D2BC1
Przygotowanie do prowadzenia badań czytelniczych z wykorzystaniem metod jakościowych. Omówienie zasad realizacji badań technikami wywiadu grupowego i indywidualnego, z zastosowaniem dzienniczków. Studenci opracowują i realizują pełny projekt badawczy, począwszy od opracowania celu i przedmiotu badania, przez przegląd literatury, opracowanie narzędzia (scenariusza wywiadu, arkusza wpisu dzienniczkowego), realizację badania, omówienie wyników, wskazanie wniosków oraz ograniczeń badania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę w zakresie:
- czytelnictwa jako interdyscyplinarnego pola badawczego,
- doboru i projektowania narzędzi badań jakościowych w czytelnictwie,
- kompetencji i zachowań czytelniczych różnych grup odbiorców.
Student potrafi:
- przygotować i przeprowadzić projekt badawczy,
- określić cel, przedmiot, problem badania, postawić pytania badawcze,
- dobrać narzędzia i techniki badawcze odpowiednio do celu,
- zaprojektować narzędzia badawcze,
- zgromadzić i opracować dane,
- przedstawić wnioski i ograniczenia badania.
Student współpracuje w grupie, realizując prace projektowe.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
elementy wykładu, dyskusja, zespołowa praca projektowa.
Kryteria oceniania:
Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Aktywność na zajęciach.
Udział w pracy zespołowej.
Realizacja, przygotowanie (w zespole) i przedstawienie raportu z projektu badawczego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Opracowania metodologiczne, np.
Barbour R., Badania fokusowe. Warszawa 2011.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego. Warszawa 2012.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów. Warszawa 2012.
Literatura przedmiotu, np.
Kisilowska M., Paul M., Zając M. Jak czytają Polacy? Warszawa 2016.
Kopeć J., Michalak D., Jak poznać Pana Tadeusza? Jakościowe badanie preferencji dla różnych nośników tekstów literackich. "Rocznik Biblioteki Narodowej" 2018, tom XLIX, s. 101-118.
Michalak D., Czytanie książek - ujęcie jakościowe. "Rocznik Biblioteki Narodowej" 2018, tom XLIX, s. 31-64.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: