Język w czasach postprawdy 2700-M-MON-JCPO
Przedmiot poświęcony jest nowym zjawiskom językowym, obserwowanym w mediach masowych we współczesnej Polsce. Zjawiska te, dowodzące ewolucji języka w czasach intensywnej mediatyzacji, będą omawiane z perspektywy głównie z perspektywy językoznawczej i retorycznej, ale również – do pewnego stopnia - socjologicznej, psychologicznej i kulturoznawczej.
1. Prawda jako wartość perswazyjna
2. Kłamstwo, jego rodzaje i jego próby sankcjonowania
3. Inne wartości i prawda – kwestia hierarchii
4. Ustabilizowane ideologicznie systemy wartości
5. Perswazja publiczna – populizm jako metoda dominacji odbiorcy
6. Obietnice i groźby jako kategorie językowe
7. Internet i internetowe gatunki tekstowe
a. Komunikacja sterowana, organizowana
b. Komunikacja pozioma, interakcja
8. Postprawda jako pojęcie socjologiczne
9. Zmiany w gramatyce – znaczniki i konsekwencje
10. Zmiany w leksyce i frazeologii
11. „Zarządzanie” konfliktami: agresja, brutalność, dyskredytacja
12. Podsumowanie i perspektywy
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa i retoryki
2. Ma pogłębioną wiedzę niezbędną do rozumienia złożonych zjawisk pragmatyki językowej oraz dyskursu publicznego
3. Rozpoznaje i identyfikuje najistotniejsze problemy i dylematy związane z perswazją publiczną
UMIEJĘTNOŚCI
1. Świadomie korzysta z różnorodnych medialnych źródeł informacji, ocenia ich wiarygodność i perswazyjność
2. Analizuje i ocenia uwarunkowania i rezultaty działalności aktorów dyskursu publicznego
3. Potrafi diagnozować i analizować zjawiska językowe w przestrzeni społecznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji komunikacyjnych w obliczu zmieniających się mediów
2. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk współczesnego życia społecznego w kontekście językowym i komunikacyjnym
3. Jest w stanie wskazać i wyjaśnić różne aspekty kulturowe, polityczne, socjologiczne działania komunikacyjnego różnych podmiotów przestrzeni medialnej (polityków, reklamodawców, użytkowników internetu)
Kryteria oceniania
Lektura, czynny udział w zajęciach (dyskusja), obecność na zajęciach.
Literatura
Bralczyk J., Brutalizacja języka publicznego, w: „Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestione”, red. G. Dąbkowski, J. Bralczyk, Warszawa 2008, s. 59-66.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2008
Brylska K., Retoryka groźby w polskim dyskursie politycznym – na podstawie materiałów prasowych z okresu parlamentarnej kampanii wyborczej 2011 roku, „Studia Medioznawcze”, nr 4(59), s. 115-127
Burszta W. J., Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009
Etyka słowa. Wybór opracowań, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Jadwiga Puzynina, Lublin 2017
Głowiński M., Zła mowa, Warszawa 2016
Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006
Język w kręgu wartości : studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin 2003
Język władzy – historia i współczesność, red. M. Poprawa, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, Wrocław 2014
Karwat M., O złośliwej dyskredytacji, Warszawa 2007
Pawelec R., Ciemne zwierciadło. Semantyka antywartości, Warszawa 2014
Piekot T., Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa 2016
Pisarek W., Słowa między ludźmi, Warszawa 2004
Polkowska L., Język prawicy, Warszawa 2015
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992
Tabloidy : język, wartości, obraz świata, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2011
Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001
Bibliografia rekomendowana przez Zespół Etyki Słowa Rady Języka Polskiego PAN: http://www.etykaslowa.edu.pl/teksty-dotyczace-etyki-slowa/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: