Propedeutyka IT 2700-M-LM-Z2PRIT
WYKŁADY: zapoznanie studentów z historią (nowe możliwości pojawiają się wraz z rozwojem technik/technologii informatycznych), stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT.
Poruszane będą zagadnienia z następujących obszarów tematycznych.
Architektura komputera: podstawowe komponenty komputera, takie jak procesor, pamięć, dyski twarde i karty graficzne.
Systemy operacyjne i oprogramowanie: różne systemy operacyjne, takie jak Windows, macOS i Linux (funkcje i interfejsy, zalety i wady), podstawowe programy (w tym dotyczące grafiki i multimediów) oraz koncepcje programowania.
Sieci komputerowe i Internet: podstawowe pojęcia związane z sieciami komputerowymi, takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Znajomość i umiejętność korzystania z najważniejszych narzędzi internetowych.
Bezpieczeństwo komputerowe: podstawowe zasady bezpieczeństwa komputerowego, takie jak zagrożenia, szyfrowanie, zarządzanie hasłami, oprogramowanie antywirusowe i firewalle. Naruszenia norm prawnych w tym praw autorskich.
Technologie cyfrowe: różne zagadnienia związane z technologiami cyfrowymi, takie jak multimedia, telewizja, technologie satelitarne, komunikacja elektroniczna, chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe.
Etyka w informatyce: kwestie etyki w informatyce i technologiach cyfrowych (prywatność danych, cyberprzemoc i odpowiedzialność za treści w sieci),
Aktualne trendy: rozwój informatyki i technologii cyfrowych, w tym nawiązania do aktualnych wydarzeń na świecie oraz wykorzystywanych technologii IT
LABORATORIA: Praktyczne zapoznanie się z narzędziami informatycznymi zarówno tymi, które są dostarczone z systemami operacyjnymi, jak i freeware/shareware – dostępnymi w sieci (także tymi, które korzystają z zaimplementowanej SI). Case-study różnych zastosowań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego efekty uczenia prezentują się następująco:
Wiedza:
*multimedia, podstawowe parametry komputera, urządzenia we/wy komputera, możliwości zastosowań programów i systemów komputerowych.
* zna podstawowe formy obecności mediów w Internecie – prasy, radia i telewizji
* zna uwarunkowania techniczne funkcjonowania Sieci
* zna aktualny potencjał informacyjny i usługowy dostępny w internecie,
* zna przykłady form social networkingu,
* zna podstawowe pojęcia z zakresu rozwoju sztucznej inteligencji i przez to rozumie możliwości, które będzie mógł wykorzystać
* zna przykłady zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji i potrafi z nich korzystać, zna ograniczenia oraz potencjał,
* zna reguły związane z funkcjonowaniem dziennikarstwa obywatelskiego.
* potrafi powiązać historię rozwoju IT z implementacją nowych technologii, uwarunkowaniami, możliwościami oraz ograniczeniami
Umiejętności:
* umie sprecyzować wymagania techniczne w zakresie sprawnego korzystania z internetu,
* umie sprecyzować wymagania techniczne w zakresie skonfigurowania komputera do wykonywania konkretnych zadań (biurowych, multimedialnych, etc.)
* umie skorzystać w pracy dziennikarskiej z potencjału informacyjnego i usługowego dostępnego w Internecie,
* potrafi sprawnie poruszać się i korzystać z zasobów Internetu, w tym korzystać z nowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję
Inne kompetencje:
* ma świadomość zmian w zakresie konwergencji starych i nowych mediów,
* ma świadomość synergii źródeł i dystrybucji zasobów informacji,
* ma świadomość, że korzystanie z zasobów internetu to nie tylko korzyści ale także zagrożenia, w tym możliwość (nawet nieświadoma) naruszenia norm prawnych (m.in. prawa autorskie)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- Obecność (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- Aktywność na zajęciach Laboratorium, ocena projektów/zadań cząstkowych.
- Test – kilkadziesiąt (50-60) pytań jednokrotnego wyboru (zakres: wiedza z wykładów). Kryterium: minimum 60% poprawnych odpowiedzi. /Test zawsze ma przedstawiony zakres liczby punktów na konkretną ocenę/.
- Możliwość zaliczenia oprócz kolokwium pracy nad semestralnym projektem realizowanym w zespołach (wtedy 25% projekt / 25% test)
Poszczególne elementy składają się na ocenę końcową.
Literatura
Literatura Literatura podstawowa:
"Podstawy informatyki", Jerzy R. Nawrocki (2018, Wydawnictwo Naukowe PWN)
„Wstęp do informatyki”, Rafał Kawa, Jacek Lembas, (2017, Wydawnictwo Naukowe PWN)
"Wprowadzenie do systemów informatycznych", Michał Jankowski (2019, Wydawnictwo Helion)
"Sieci komputerowe. Kompendium", James F. Kurose i Keith W. Ross (2019, Wydawnictwo Helion)
„Wykłady z podstaw informatyki” Głowacki B., (2022, Wydawnictwo Witkom)
Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska, Studia Medioznawcze 2015 1 (60) s. 21-32
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Gogołek W., Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.
Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, wyd. I. ASPRA-JR 2005.
Włodzimierz Gogołek, Informatyka dla humanistów, Kropki trzy, 2012.
Jankowski M., Internet jako źródło dziennikarskie - szansa czy zagrożenie? [online] http://www.inter.uni.lodz.pl/index.php/media/263-internet-jako-rodo-dziennikarskie-szansa-czy-zagroenie-
Lees C., Dolina Krzemowa i media: związek czy rozstanie? [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dolina-krzemowa-dziennikarstwo-zwiazek-czy-rozstanie
Piskozub P., Dziennikarze a media społecznościowe [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dziennikarze-media-spolecznosciowe
Literatura uzupełniająca:
Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media
Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion
„Zarządzanie-Technologie-Informatyka”, pod redakcją: Anna Górska, Karolina Szwedzka, Rafał Stachyra, 2022, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy Nowe spojrzenie”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
„ŚWIAT NOWYCH TECHNOLOGII. CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZDOMINUJE ŻYCIE CZŁOWIEKA?”, pod redakcją Danuta Morańska, Jadwiga Stawicka, Wacław Kubies; 2019, Oficyna Wydawnicza "Humanitas"
„Sztuczna inteligencja w prawie własności intelektualnej”, Adrian Niewęgłowski; 2021, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości
„Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka”, Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, Paweł Oksanowicz, 2020, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
„Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe : zagadnienia wybrane”, pod redakcją: Kinga Flaga-Gieruszyńska, Jacek Gołaczyński, Dariusz Szostek; 2019; Wydawnictwo C.H. Beck
Toffler Alvin, Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.
Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1990.
Quantum Computing and Other Transformative Technologies, Ahmed Banafa, Published 2023 by River Publisher
Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie
Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: