Europejskie systemy mediowe - prawo i instytucje 2700-M-LM-Z1ESME
W toku wykładów nauczania przedmiotu przedstawiane są w ujęciu porównawczym systemy medialne w wybranych krajach europejskich, w tym wysoko rozwiniętych liberalnych systemach Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii, jak i Europy Śródziemnomorskiej oraz w krajach po transformacji systemowej (np. Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji).Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje ramy prawne, strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji medialnych sektora prasy, tradycyjnej radiofonii i telewizji, agencji informacyjnych oraz ekosystemu nowych mediów.
Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne wpływające na rozwój systemów. Omawiane są skutki konwergencji mediów dla systemów medialnych i pluralizmu mediów, w ujęciu zarówno zmian strukturalnych oraz sektorowych.
Omawiane są przepisy prawne oraz instytucje regulujące działanie mediów i przedsiębiorstw medialnych, a także koordynujące współdziałanie instytucji krajowych, na poziomie ponadnarodowym i pan-europejskim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- posiada podstawową wiedzę o europejskich systemach medialnych, funkcjonowaniu mediów we współczesnych państwach europejskich; rozpoznaje systemy mediów w ujęciu porównawczym;
- posiada podstawową wiedzę o europejskich regulacjach prawnych obowiązujących państwa członkowskie Rady Europy i Unii Europejskiej;
Umiejętności
- odróżnia i rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w wybranych krajach, tzn. ważne tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, koncerny medialne, regulatory rynków medialnych)
- analizuje zjawiska koncentracji w mediach, globalizacji informacji oraz ramy prawne działania mediów i ograniczeń wolności dziennikarzy ;
- rozpoznaje ważne organizacje pan-europejskie z obszaru mediów i komunikacji elektronicznej oraz zna ich kluczowe kompetencje;
Inne kompetencje
- wyjaśnia specyfikę i porównuje sposoby działania mediów w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych;
- analizuje wpływ regulacji i działań UE i RE na krajowe rynki medialne oraz wspólny rynek
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny bądź ustny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach oraz częściowo na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Adamowski J. (red.), Wybrane Zagraniczne Systemy Medialne, Warszawa 2009
Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010
Jaskiernia A., Rada Europy a problemy mediów masowych, Warszawa 2002
Jaskiernia A., Problemy wolności i pluralizmu mediów w polityce medialnej Unii Europejskiej, „Studia Medioznawcze” nr 2/2015
Jaskiernia A., Polityka medialna Unii Europejskiej jako czynnik kształtowania europejskiego ładu demokratycznego, w: Strategie rozwoju Unii Europejskiej, J. Adamowski, K.A. Wojtaszczyk (red), Warszawa 2010.
Klimkiewicz B., A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Kraków 2014
Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2013.
Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: