Ekonomia przedsiębiorstwa mediowego 2700-M-LM-Z1EPME
Wykład wprowadza słuchaczy w problematykę ekonomicznych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych, kształtowania się rynkowych struktur mediów i ich wpływem na działalność. Istotnym aspektem jest uwzględnienie zmian dokonujących się w świecie technologii komunikowania oraz ogólnych procesów rozwojowych takich jak globalizacja i cyfryzacja przekazu. Wykład uwzględnia ekonomiczne problemy rozwoju Internetu jako kanału przekazu i środowiska, w którym powstają nowe media.
Ćwiczenia uwzględniają studia przypadków - strategie i źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw mediowych na rynkach lokalnych i globalnych.
Tematy przedmiotu:
1. Przedmiot ekonomiki mediów. Zarządzanie mediami.
2. Ewolucja sposobów komunikowania. Informacja jako towar.
3. Rynek mediów – charakterystyka, współczynniki koncentracji.
4. Struktura rynku informacyjnego. Pojęcie i charakter konkurencji na rynku mediów masowych.
5. Media jako dobra publiczne i prywatne. Źródła finansowania mediów.
6. Czynniki regulujące rynek mediów.
7. Modele biznesowe na rynku mediów. Rodzaje i klasyfikacja modeli biznesowych.
8. Ewolucja łańcucha wartości w przedsiębiorstwie mediowym.
9. Transformacja mediów. Nowe media.
10. Integracja mediów i multiplikacja kanałów dystrybucji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Posiada wiedzę o ekonomicznych podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych i wykonywaniu zadań dobrych praktykach stosowanych w instytucjach mediowych oraz przekazach medialnych - ich specyfice, technologii, różnorodności i efektywności.
Umiejętności
Potrafi rozpoznać główne problemy struktur społeczno-ekonomicznych, politycznych i kulturowych oraz tłumaczyć zależności zachodzące między wskazanymi podsystemami. Potrafi aplikować wiedzę ekonomiczną do zarządzania sektorem mediowym.
Inne kompetencje
Dostrzega niejednoznaczności, ryzyka uogólnień oraz błędy nadmiernej szczegółowości w identyfikowania, opisywania i analizowaniu procesów i zjawisk, zachodzących w mediach. Zdobywaną wiedzę poddaje nieustannej weryfikacji oraz syntezie i wnioskowaniu.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane na podstawie przygotowanej prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień dotyczących ekonomi przedsiębiorstwa mediowego.
Wykład jest zaliczany na podstawie egzaminu. Podstawą jest lektura wskazanych pozycji i notatki z wykładów (prezentacje udostępniane przez prowadzącego).
Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i wyróżniająca prezentacja umożliwia uzyskanie pozytywnej oceny z całego przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Kowalski, T. (2008). Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce. Warszawa: WaiP.
2. Kowalski, T. & Jung, B. (2006). Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa: WaiP.
3. Nierenberg, B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Jaskiernia, A. (2006). Publiczne media elektroniczne w Europie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
5. Wirtz B.W. (2011) Media and Internet Management. Gabler Verlag, Wiesbaden 2011
6. Albarran A.B., Chan-Olmsted S.M., Wirth M.O: Hanbook of Media Management and Economics. Lawrance Erlbaum Associates, Publishers. Lonmdon 2006
7. Cetera W.: Polish Printing in Transition. [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 2(781), s. 90-103,
8. Cetera W.: TV licence fee or the mission – a step towards economic. . [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 11, s. 110-121,
9. Cetera W.: Logistyka Mediów [w] Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa. [w] EiOP 2016/2, s. 26-35
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: