Praca rzecznika prasowego. Teoria i praktyka 2700-M-LM-Z-PRP-FAK
W ramach wykładu zostaną przedstawione zagadnienia wynikające z komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w instytucjach publicznych. Przykładem omawianym na wykładzie będzie specyfika pracy biura prasowego sądu.
W tym zakresie realizowane będą zajęcia dotyczące:
- roli Rzecznika Prasowego sądu oraz Biura Prasowego sądu w przekazywaniu informacji o pracy instytucji oraz orzecznictwie;
-reguł i zasad wynikających z przekazywania tego rodzaju informacji,
-wyzwań dla Rzecznika Prasowego i Biura Prasowego w zakresie uczynienia przekazu zrozumiałym dla odbiorców;
-zadań wynikających z dbałości o wizerunek instytucji;
-organizacji i pracy sądu; w tym obiegu informacji w instytucji;
-reakcji na informacje nieprawdziwe i nieścisłe oraz fake newsy;
-komunikacji kryzysowej.
Uczestnicy wykładu na przykładach poznają działanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony dóbr osobistych instytucji i jej pracowników. Zasób wiedzy z zakresu przepisów prawa prasowego będą mogli wykorzystać do przygotowania sprostowania informacji medialnej.
Ćwiczenia wykonane w ramach zajęć będą miały na celu zmierzenie się z zadaniami Biura Prasowego i Rzecznika Prasowego w zakresie przekazywania zrozumiałych informacji oraz dbałości o rzetelność medialnego przekazu i wizerunek instytucji.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
-posiada wiedzę na temat specyfiki pracy w biurze prasowym instytucji publicznej,
-posiada zwiększony zakres świadomości prawnej, na którą składają się: znajomość prawa, jego oceny, postawy i postulaty wobec prawa oraz kultura prawna,
-rozumie znaczenie przekazywania rzetelnej informacji o prawie w kontekście zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa,
-posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy materiału prasowego (tekstu oraz materiału audiowizualnego) z punktu widzenia legalności
Umiejętności:
-posiada umiejętność oceny, czy obowiązki dziennikarzy wynikające z unormowań etycznych i prawnych są przestrzegane,
-rozróżnia dobra osobiste naruszane przez media i zna sposoby reagowania na ich naruszanie,
-potrafi napisać sprostowanie informacji nieprawdziwej, która ukazała się w mediach,
-potrafi przygotować krótką informację dla dziennikarzy,
-zna i potrafi podjąć działania mające wpływ na dobry wizerunek instytucji w odbiorze publicznym.
Inne kompetencje:
- rozumie konieczność dostosowania języka specjalistycznego do potrzeb mediów i potrafi te potrzeby określić.
Kryteria oceniania
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch ćwiczeń praktycznych (przygotowanie: informacji dla mediów na temat działalności instytucji oraz sprostowania nieprawdziwych informacji medialnych).
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2.
Literatura
Gajdka K., „Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka”, Kraków 2012;
Gajewska-Kraczkowska H., „Rola środków masowego przekazu w realizacji zasady jawności rozprawy głównej” w „Studia Iuridica” 13/1985;
Głodowski W., „Komunikowanie interpersonalne”, Hansa Communication, Warszawa 2001;
Michalski B., „Domniemanie niewinności oskarżonego a prasa” w „Gazeta sądowa i penitencjarna” n.1, Warszawa 1967;
Michalski B., „Podstawowe problemy prawa prasowego”, Elipsa, Warszawa 1998;
Narożna D., „Uwarunkowania funkcji rzecznika prasowego w Polsce-teoria i praktyka”, Poznań 2018;
Raczkowska A., „Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019;
Raczkowska A., „Wpływ sprawozdawczości sądowej na świadomość prawną” [w:] Łojko E. (red.), „Prawnicy i dziennikarze – współpraca, rywalizacja, manipulacja”, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2013;
Sieńczyło-Chlabicz J. (red nauk.), „Prawo mediów”, Warszawa 2015;
Sobczak J., „Dziennikarz – sprawozdawca sądowy Prawa i obowiązki”, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: