RTV w internecie 2700-M-LM-D4RTV
Przedmiot zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące radia i telewizji internetowej. W szczególności przedmiot omawia:
- definicję pojęcia telewizji i radia internetowego, porównanie
z radiem i telewizją tradycyjną;
- gatunki telewizji internetowych i radia internetowego;
- podstawy prawne założenia i działalności telewizji internetowej
w Polsce;
- podstawy prawne założenia i działalności radia internetowego
w Polsce;
- historię telewizji i radia internetowego w Polsce, wskazanie wybranych przykładów;
- różnice w produkcji materiałów informacyjnych w tv internetowej
i tv tradycyjnej, analogicznie radia tradycyjnego i internetowego;
- cechy materiałów informacyjnych w telewizji i radiu internetowym, przykłady;
- największe platformy internetowe tylko z internetowymi materiałami informacyjnymi;
- formy wideobloga na wybranych przykładach, z uwzględnieniem narzędzi i środków wyrazu typowych dla materiałów w internecie;
- cechy dłuższych form w telewizji internetowej, jak film dokumentalny, reportaż i program informacyjny;
- dłuższe formy w telewizji/radia internetowego: wywiad;
- problematykę wolności prasy w czasach fake news.
W ramach przedmiotu studenci realizują projekt wideobloga na wybrany przez siebie temat.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Posiada wiedzę w zakresie uwarunkowań prawnych i aspektów technicznych funkcjonowania radia i telewizji internetowej w Polsce.
Zna różnice w produkcji materiałów informacyjnych dla przekazu internetowego i tradycyjnego.
Zna narzędzia, środki wyrazu i cechy różnych form w radiu i telewizji internetowej.
Umiejętności
Potrafi przygotować materiał wideo na potrzeby telewizji internetowej
w formie filmu dokumentalnego, reportażu, wywiadu i programu informacyjnego.
Potrafi przygotować wywiad i program informacyjny na potrzeby radia internetowego.
Posiada umiejętność prowadzenia wideobloga.
Posiada podstawową umiejętność posługiwania się narzędziami niezbędnymi do redakcyjnej obsługi radia i telewizji internetowej.
Inne kompetencje
Absolwent posiada kompetencje dotyczące funkcjonowania radia i telewizji internetowej. Ułatwia to jego start do pracy zawodowej w mediach internetowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną:
60% - zadania zlecone przez prowadzącego,
30% - aktywność na zajęciach,
10% - obecność.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Wywiad na YouTube z Erzą Kleinem, twórcą Vox Media (https://www.youtube.com/watch?v=QPYbN9xrbTE).
- Artykuł o fenomenie niemieckiego YouTubera, Tilo Junga. „Pierwszy naiwny”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 7-8 (255), ISSN 1425-9818.
- Artykuł o telewizji CNN Money Switzerland. „Szwajcarskie Laboratorium”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 3-4 (253), ISSN 1425-9818.
- Artykuł o aplikacji dla tradycyjnych telewizji na amerykańskim Facebooku. „Telewizja na Facebooku”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 9-10 (256), ISSN 1425-9818.
- Block, Bruce A, Magdalena Kuczbajska, i Wydawnictwo Wojciech Marzec. Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2014.
- Filiciak, Mirosław, i Wydawnictwo Naukowe Katedra. Media, wersja beta: film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2013.
- Jaskiernia, Alicja, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Uniwersytet Warszawski, i Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych. Od telewizji masowej do Netfliksa: telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2016.
- Marczak, Mariola, i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, red. Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2014.
- Skrzydlewski, Wojciech, Agnieszka Węglińska, i Anna Zięta. Telewizja internetowa a granice mediów posttelewizyjnych. Polkowice: Wydawnictwo Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Techniki, 2013.
- Sobczak, Barbara, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), i Wydawnictwo Naukowe. Retoryka telewizji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018.
- Kubaczewska, Wiesława, i Marcin Hermanowski. Radio--historia i współczesność. Poznań: Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: