Specjalizacja: organizacja produkcji audiowizualnej cz. I 2700-M-LM-D3SPOP
Wykłady mają za zadanie nauczyć teorii OPA, a w szczególności takich jak:
główne elementy rynku filmowo-telewizyjnego:
- Polski Instytut Sztuki Filmowej jako główna instytucja finansowania i kreowania produkcji, - wniosku o dofinansowanie produkcji (promesa a umowa),
- współpraca z Telewizją Polską SA i innym stacjami tv, - regionalnymi funduszami filmowymi i innym organizacjami współfinansującymi produkcję.
Główne gatunki literackie, a opowiadanie i scenariusz w filmie;
Elementy przemiany tekstu literackiego w założenia realizacyjne: scenopis, storyboard, spis scen, spis obiektów, teczka obiektów, plany zaopatrzenia w środki inscenizacyjne, spis postaci. Stosowanie pojęć dotyczących organizacji produkcji, tj. słownik filmowy ze szczególnym uwzględnieniem scenografii, sztuki operatorskiej i komend na planie, - tzw. encyklopedii zawodów filmowych, Podstawy analizy produkcyjnej scenariusza filmowego. Formatowanie, akt, sekwencja, scena, ujęcie. Harmonogram produkcji i zasady jego tworzenia; - komplet wzorów dokumentów produkcyjnych, w tym m.in. kalendarzowy plan zdjęć i roboczy plan zdjęć, raport z planu, raport montażowy, raport produkcyjny, plan zabezpieczeń BHP, metryka filmu, materiały informacyjno-reklamowe, Tok produkcji utworu audiowizualnego, specyfika realizacyjna różnych rodzajów filmów, audycji tv, wideoklipów i innych form. Budowa kosztorysu filmu . Wzory kosztorysów dla różnych produkcji audiowizualnych, - cenniki i stawki w branży filmowo-telewizyjnej. Cash flow i recoupment plan jako niezbędne elementy planowania produkcji, - ekipa filmowa jako grupa zadaniowa; normatywny skład i zasadnicze różnice między ekipą filmu fabularnego a ekipą realizująca studyjne audycje TV, - obowiązki producenta oraz wszystkich głównych zawodów filmowych ze szczególnym uwzględnieniem pionu kierownika produkcji w poszczególnych etapach toku produkcji. -różne technologie i techniki produkcji. Współczesny sprzęt filmowo-tv (zdjęciowy, oświetleniowy i dźwiękowy) oraz nośniki zapisu cyfrowego (w tym optyczne, magnetyczne, półprzewodnikowe, biologiczne i generacji XXI w.), - podstawy zarządzania produkcją filmową i związane z tym problemy logistyczne, zasady organizacji pracy własnej kierownika produkcji, - podstawy koprodukcji: udział materialny i niematerialny, - wybór i rodzaje obiektów zdjęciowych pod kątem różnych kryteriów. Problematyka zdjęć w dekoracjach i we wnętrzach naturalnych, - utrzymanie ciągłości zdjęć w produkcji filmowej,, - efekty specjalne w produkcji audiowizualnej: scenotechniczne i mechaniczne, wizualne na planie i w postprodukcji, efekty komputerowe, - organizacja postprodukcji i przygotowania materiałów wyjściowych do dystrybucji. Fazy montażu i udźwiękowienia. Uzupełnienia obrazu i ścieżki dźwiękowej. - materiały reklamowe (fotosy reklamowe i robocze, press-kit, making of, folder, plakat artystyczny, zwiastun, teaser, reklama w Internecie, reklama outdoor, eventy, performance, organizacja premiery), - obowiązkowe materiały wyjściowe wg norm FINA oraz problematyka archiwizacji.
- organizacje twórcze, związki i stowarzyszenia branżowe i ich zadania.
Rola dystrybucji i reklamy. Podstawowe akty prawne obowiązujące w kinematografii i telewizji (ustawy, rozporządzenia). Rodzaje ubezpieczeń w produkcji filmowej. Przepisy BHP. w tym przepisy dotyczące : - udziału artystów wykonawców (aktorów, statystów), - udziału zwierząt w produkcji, planowania zdjęć z pirotechniką, - regulujące możliwość zdjęć w obiektach plenerowych w tym na ulicach oraz we wnętrzach naturalnych, Rodzaje praw autorskich i różnice między nimi w aspekcie produkcji audiowizualnej (znajomości definicji praw osobistych, majątkowych, zależnych, pokrewnych), - przenoszenie praw autorskich, umowy licencyjne i sublicencyjne, dot. scenariusza i innych prac literackich w procesie tzw. rights clearing, - prawa zależne oraz omówienie dozwolonego użytku w produkcji filmowej i telewizyjnej oraz zakazów filmowania określonych miejsc (obiektów zdjęciowych), zjawisk i osób), - prawa wizerunkowe – osoby, odtwórcy ról, wykonawcy niezawodowi itp. - muzyka w filmie i tv – zasady pozyskiwania muzyki oryginalnej, aranżacji, cover’ów itp. - metryki filmu (ZAIKS, ZAPA) ich rola i treść. Procedury związane z ochroną własnej twórczości filmowej w różnych mediach, na różnych polach eksploatacji, w tym w Internecie. Wzory umów: zawieranych z głównymi realizatorami i odtwórcami oraz twórcamipodwykonawcami i współtwórcami filmu (umowy o dzieło). - zleceń z pracownikami pomocniczo-twórczymi, wzory umów najmu (obiektów zdjęciowych, środków inscenizacyjnych, itp.), umów z konsultantami oraz innych umów zawieranych w filmie (z inwestorami, koproducentami, donatorami i dystrybutorami). Podstawowe schematy działania organizacji pracy w trakcie transmisji live z wydarzeń kulturalnych i sportowych oraz realizacji programów studyjnych. Zasady wielokamerowej realizacji obrazu i znaczenia poszczególnych planów filmowych, jak również sposoby ustalania osi akcji oraz możliwości i sens jej przekraczania. Specyfika pracy w plenerze ze światłem naturalnym vs. ze światłem sztucznym w studio telewizyjnym. Zachowywanie płynności i koherencji przekazu narracji telewizyjnej. Podstawowe funkcje oraz możliwości sprzętu audio oraz video; sens zastosowania danego sprzętu w trakcie różnego rodzaju realizacji. Rolę dźwięku, jego warstw, oraz znajomość techniki realizacji dźwięku na planie i w postprodukcji (normy spedycyjne i emisyjne). Główne prace wykonywane przez piony produkcyjny i postprodukcyjny w okresach tworzenia materiału: preprodukcji, produkcji, postprodukcji. Informacje porządkujące pracę: najważniejsze parametry pojawiające się podczas każdego z cykli powstawania gotowego produktu medialnego. Właściwa komunikacja pomiędzy pionami producenckim, a produkcyjnym i postprodukcyjnym; tworzenie dokumentacji dla poszczególnych pionów produkcyjnych.
Ćwiczenia praktyczne w studio TV mają za zadanie zaznajomić słuchaczy z podstawami techniki realizacyjnej tv i filmu, oraz umożliwić realizację własnych krótkich form filmowych wg własnego scenariusza.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Specjalność OPA ma na celu wykształcenie kompetencji w zakresie produkcji audiowizualnej , w tym dobrych nawyków kierownika produkcji oraz kształcenie umiejętności efektywnego zarządzania ekipą podczas powstawania produktu medialnego. Tym samym, naszym priorytetem staje się ułatwienie zatrudnienia absolwentów na rynku pracy w mediach.
Kryteria oceniania
Zajęcia OPA maja formę konwersatoriów (wykładów oraz ćwiczeń w studio TV), zaliczanych na ocenę. Prowadzący poszczególne bloki przedmiotów w ramach specjalizacji, oceniają na podstawie ćwiczeń i sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie swoich przedmiotów. Ocena z każdego semestru specjalizacji tworzona jest jako średnia z ocen bloków przedmiotów w danym semestrze: OPA przedmiot główny, Development, Aspekty prawne, Gatunki filmowe, Produkcja gatunków tv, Infrastruktura i technologia produkcji tv, Development mat. video i Internetu. Jedna nieobecność na zajęciach specjalizacji w semestrze może być nieusprawiedliwiona, ale prowadzący dany blok, w zależności od tematu może prosić o jego zaliczenie na dyżurze.
Literatura
Literatura przedmiotu:
1.M.J.Zabłocki, Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Warszawa 2018, wyd. IV,
2. M. J. Zabłocki, R. Bocian, Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Warszawa 2008,
3. S. Rogowski /Wróblewska A, Dystrybucja filmowa. Od kina do streamingu [red.], Semper Warszawa 2020,
4. A. Majer, Uwarunkowania procesu twórczego scenarzystów jako sieć powiązań inspiracji i komunikacji w produkcji filmowej, w: Marginesy głównych nurtów, A.Lewicki/R. Wróblewski. OW Atut, Wrocław 2020,
5. Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki, praca zbiorowa, Łódź 2019,
6. M.Nowakowska, Dystrybucja: pola eksploatacji i monetyzacja, Kompendium produkcji filmu fabularnego t.III, Cineo, Warszawa2020,
7. M. Uhma, Elementy technologii telewizyjnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007,
8. Pozycje wskazane przez wykładowców w trybie roboczym, m.in. - Kwartalniki: FilmPRO, Film&TV Kamera, cennik usług WFDIF.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: