Nowe media (media mobilne - usługi komercyjne w sieci - funkcje i wykorzystanie 2700-M-LM-D3NOME
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące nowych mediów
w internecie. W szczególności omawiane są zagadnienia w zakresie: systemu CMS, wideo on-line, wirtualizacji, głębokiej sieci, streamingu wideo.
System CMS w usłudze SaaS – obsługa systemu CMS na przykładzie systemu WordPress (usługa wordpress.com). Porównanie CMS wordpress.com z platformą worpress.org instalowaną w usłudze hostingowej.
Omówienie integracji systemu WordPress z platformami społecznościowymi.
Omówienie parametrów usług hostingowych na wybranym przykładzie.
Wideo on-line – omówienie zagadnień związanych z przygotowaniem
i publikacją materiałów wideo na platformie YouTube. Problematyka prowadzenia kanału, zasad społeczności, utrzymania uwagi widza, monetyzacji, analizy statystyk, rozwiązywania typowych problemów.
Omówienie zagadnień związanych z prawami autorskimi w tym prezentacja obsługi roszczenia na platformie YouTube.
Ubogacanie materiału wideo na platformie YouTube o elementy interaktywne takie jak: karty, ankiety, elementy marki, promocji kanału
i subskrypcji.
Wirtualizacja jako przyszłościowa platforma usług hostingowych.
Omówienie funkcji platformy wizualizacyjnej na przykładzie Hyper-V. Tworzenie i konfiguracja maszyny wirtualnej, modyfikacja konfiguracji, podłączenie maszyny wirtualnej do internetu. Uruchomienie na maszynie wirtualnej wybranego systemu operacyjnego z graficznym interfejsem użytkownika np. instalacja systemu Android wraz z testowaniem usług mobilnych.
Streaming wideo w internecie. Omówienie problematyki streamingu wideo w sieci. Serwisy internetowe udostępniające usługi streamingu wideo – omówienie na wybranych przykładach. Funkcje oprogramowania do streamingu wideo na przykładzie OBS Studio. Realizacja testowego streamingu do pliku albo na wybraną przez studenta platformę on-line (np. Facebook, YouTube,Twitch, Vimeo etc.)
W ramach zajęć, student realizuje projekt multimedialnej strony internetowej zintegrowanej z trzema wybranymi serwisami społecznościowymi. Dodatkowo w ramach pracy własnej przygotowuje dwa materiały wideo na platformę YouTube. Przygotowany projekt musi posiadać spójność graficzną – elementy marki wymyślonej przez studenta.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
posiada znajomość metod, technik i narzędzi do produkcji
i edycji materiałów multimedialnych w zakresie nowych mediów.
Umiejętności:
Potrafi obsłużyć system CMS WordPress w zakresie redakcji treści
i podstawowej konfiguracji.
Potrafi utworzyć kanał wideo na platformie YouTube, odpowiednio skonfigurować, opublikować materiał wideo wraz z osadzeniem w materiale wideo elementów interaktywnych.
Posiada umiejętność przygotowania materiału wideo przeznaczonego do publikacji w sieci.
Posiada wiedzę w zakresie wirtualizacji systemów operacyjnych i usług mobilnych – przyszłość usług hostingowych.
Posiada podstawowe umiejętności w zakresie realizacji streamingu wideo on-line w sieci.
Inne kompetencje:
Absolwent posiada kompetencje dotyczące form multimedialnych. Ułatwia to jego start w pracy zawodowej w mediach.
Kryteria oceniania
Kryteria brane pod uwagę przy zaliczeniu przedmiotu:
- projekt końcowy;
- aktywność na zajęciach;
- obecność.
Ocena końcowa - średnia ważona ocen:
- 60% - projekt końcowy;
- 30% - aktywność na zajęciach;
- 10% - obecność.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Gogołek, Włodzimierz. Komunikacja sieciowa: uwarunkowania, kategorie i paradoksy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA JR., 2010.
2. Gmiterek, Grzegorz, Sebastian Kotuła, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Wydawnictwo, i Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2017.
3. Barrett, Daniel J, Adam Bąk, Wojciech Moch, Przemysław Szeremiota, i Grupa Wydawnicza Helion. Linux: leksykon kieszonkowy. Gliwice: Helion, 2017.
4. Finn, Aidan, Krzysztof Szkudlarek, Krzysztof Kapustka, i APN Promise. Windows Server 2012 Hyper-V: przewodnik po instalacji i konfiguracji systemu. Warszawa: APN Promise, 2013.
5. „Open Broadcaster Software”, https://obsproject.com/ dostęp: [2018-09-14].
6. „Open Broadcaster Software Studio Multiplatform Help Guide [PDF]”. Open Broadcaster Software. https://obsproject.com/forum/resources/open-broadcaster-software-studio-multiplatform-help-guide-pdf.365/,
dostęp: [2018-10-03]
7. Paul, Joshua, i Paweł Kita. 100 sposobów na cyfrowe wideo. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2007.
8. Reisz, Karel, Rafał Mączyński, Gavin Millar, i Wydawnictwo Wojciech Marzec. Technika montażu filmowego. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2018.
9. Serafin, Marek. Wirtualizacja w praktyce. Gliwice: Helion, 2012.
10. Sokół, Radosław. ABC Linux. Gliwice: Helion, 2010.
11. Sosna, Łukasz, i Grupa Wydawnicza Helion. Linux: komendy i polecenia. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2018.
12. Stockman, Steve, Maksymilian Gutowski, i Helion. Kręć filmy, które wciągają! Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2017.
13. Ward, Brian, Wojciech Moch, Piotr Pilch, i Wydawnictwo Helion. Jak działa Linux: podręcznik administratora. Gliwice: Helion, 2015.
14. Wójcik, Łukasz, Magdalena Bród, i Wydawnictwo Helion. WordPress 4: instalacja i zarządzanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: