Multimedia 2700-M-LM-D3MULTI
Kurs obejmuje przygotowanie do internetowej reprezentacja multimediów z wykorzystaniem narzędzi do ich rejestracji, edycji i publikacji. Efektem jest stworzenie własnego serwisu internetowego na temat wybrany przez studenta.
Kurs obejmuje zapoznanie się ze strukturą materiałów multimedialnych oraz poszczególnymi etapami produkcji - od pomysłu, poprzez scenariusz, po realizację z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i publikację na wybranej platformie.
Student zapoznaje się ze strukturą przekazu online, zwłaszcza zagadnieniami praktycznego zastosowania web usability, web accessibility oraz architekturą informacji.
Projektuje własny serwis internetowy zgodnie z zasadami odpowiedniego doboru layoutu, elementów graficznych, multimedialnych.
Poznaje podstawy niezbędne do samodzielnego zarejestrowania materiałów wideo z uwzględnieniem podstaw języka filmu - poprawnego kadrowania i montażu. Poznaje podstawy rejestrowania audio z odpowiednim przygotowaniem publikacji online.
Przygotowuje projekty graficzne (statyczne oraz animacje) pod kątem ich technicznych wymagań dla publikacji we własnym serwisie.
Zapoznaje się z stworzeniem scenopisu materiału wideo i jego kosztorysu.
W grupach przygotowuje interaktywną prezentację multimedialną, gdzie poznaje rolę scenopisu oraz znaczenie synchronizacji audio-wideo z działaniem uczestnika pokazu (widemapping).
Student samodzielnie zarządza platformą publikacyjną, gdzie umieszcza autorski serwis internetowy z elementami zaprojektowanymi i wykonanymi podczas kursu.
Publikacja online powinna obejmować:
- przygotowanie (edycja) tekstu zgodnego z wymaganiami i standardami sieciowymi (tytuły, nagłówki, body text),
- obrazy statyczne (edycja) zgodne z parametrami platformy wykorzystywanej w projekcie,
- dźwięk (edycja) w postaci podcastu do odsłuchania w serwisie,
- wideo (edycja) zmontowanego wg scenopisu i z zachowaniem podstaw języka filmu,
- animacje (edycja) w postaci kinografiki oraz animowanego gifa zgodnego z wymaganiami platformy webowej,
- timelaps (edycja) zgodny z wymogami tematycznymi projektu,
- wybrane samodzielnie multimedium, jego edycji i dostosowania do wymagań serwisu.
- spójność tematyczna przekazu.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Elementy z obszaru wiedzy:
Absolwent posiada znajomość metod, technik i narzędzi do produkcji i edycji materiałów multimedialnych. Poznaje znaczenie web usability i web accessibility dla projektu sieciowego. Ma wiedzę na temat tworzenia architekruty informacji serwisu online. Posiada wiedzę na temat podstaw języka filmu, jego opisu (scenopis) i kosztorysu produkcji. Zna podstawy wideomappingu.
Elementy z obszaru umiejętności:
- planowania i wykonania elementów multimedialnych,
- edycji, eksportu do formatów platformy online, konwertowania,
- projektowania przekazu z wykorzystaniem narzędzi offline i online,
- przygotowanie do publikacji na platformie internetowej.
Absolwent posiada kompetencje planowania przedsięwzięcia multimedialnego, pracy indywidualnej i w zespole nad tego rodzaju projektami. Ułatwia to jego start do pracy zawodowej w mediach.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła projektów cząstkowych oraz zaliczenie projektu opublikowanego w Internecie. Wymagane spełnienie wymagań min. 66 proc.. Szczegółowe warunki oraz wymagania opublikowane na stronie przedmiotu platformy COME. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Brak możliwości poprawiania oceny pozytywnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002,
- Płażewski Jerzy, Język filmu, Książka i Wiedza 2008,
Gogołek W., Technologie Informacyjne Mediów, ASPRA-JR, Warszawa 2005,
- Kasperski M., Boguska-Torbicz A., Projektowanie stron WWW, Helion 2008,
- Paul J., 100 sposobów na cyfrowe wideo, Helion, Gliwice 2007,
- Foley J.D., Wprowadzenie do grafiki komputerowej. WNT, Warszawa 2001,
- Fedak J., Fotografia cyfrowa od A do Z. Encyklopedia. MUZA SA, Warszawa 2006,
- Lanier T., Nichols C., Filmowanie. Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010,
- Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy?, Warszawa 2009,
- Russin R.U., Downs W.W., Jak napisać scenariusz filmowy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007,
- Samara T., Kroje i kolory pisma. Przewodnik dla grafików, PWN, Warszawa 2010,
- Beach A., Kompresja dźwięku i obrazu wideo, Helion, Warszawa 2009,
- Antosik B., Transmisja internetowa danych multimedialnych w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2010,
- Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, PWN, Warszawa 2000,
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia stacjonarne w sali komputerowej. Wsparcie platformy COME. Projekty indywidualne oraz grupowe. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia stacjonarne w sali komputerowej. Wsparcie platformy COME. Projekty indywidualne oraz grupowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: