Gatunki i formaty we współczesnych mediach 2700-M-LM-D1GFDME
Konwersatorium „Gatunki i formaty we współczesnych mediach” łączy podejście teoretyczne z analizą praktycznych realizacji dziennikarskich w różnych typach mediów. Zajęcia oparte są na wiedzy dotyczącej klasycznych gatunków dziennikarskich oraz współczesnych formatów medialnych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów ich ewolucji, przenikania i hybrydyzacji. Omawiane są zarówno tradycyjne kategorie przekazów – informacyjne, publicystyczne i rozrywkowe – jak i nowe formy wyłaniające się w erze mediów cyfrowych, interaktywnych i konwergentnych.
Analizowane przykłady obejmują prasę, radio, telewizję i Internet, a także media społecznościowe, podcasty, serwisy streamingowe i platformy wideo. Szczególne miejsce w toku zajęć zajmuje fotografia prasowa, traktowana jako autonomiczna wypowiedź dziennikarska i element narracji wizualnej. Uczestnicy zapoznają się z zasadami budowy i funkcjonowania gatunków, sposobami ich modyfikacji, a także zjawiskiem zacierania granic między informacją, komentarzem i rozrywką.
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. W części wykładowej omawiane są wzorce gatunkowe z uwzględnieniem synkretyzmu i form hybrydowych, a w części warsztatowej – krytycznie analizowane współczesne materiały dziennikarskie pod kątem realizacji wzorca, jakości przekazu, manipulacji informacją i ramowania treści. Istotnym elementem konwersatorium jest omówienie dziennikarstwa narracyjnego jako nowoczesnej formy reportażu i opowieści o rzeczywistości, która przekracza granice klasycznych konwencji gatunkowych.
Podstawowym celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia wobec przekazów medialnych, rozpoznawania i interpretacji form gatunkowych oraz świadomego stosowania ich w praktyce dziennikarskiej. Studenci uczą się rozumieć strukturę i funkcję współczesnych formatów medialnych, analizować ich kontekst społeczny i kulturowy oraz oceniać wpływ nowych technologii na ewolucję stylu i języka mediów.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć student:
1. w zakresie wiedzy:
a. potrafi zdefiniować terminy i pojęcia z obszaru gatunków dziennikarskich oraz formatów medialnych;
b. posiada wiedzę o wzorcach poszczególnych gatunków informacyjnych i publicystycznych;
c. posiada wiedzę o fotograficznych gatunkach dziennikarskich;
d. zna wybrane techniki manipulacji informacją.
2. w zakresie umiejętności:
a. potrafi odróżnić gatunki informacyjne od publicystycznych oraz różnicuje gatunki i formaty w mediach;
b. identyfikuje poszczególne gatunki dziennikarskie i medialne;
c. posiada umiejętność analizy przekazu medialnego w obszarze realizacji wzorca gatunkowego;
d. posiada umiejętność identyfikacji manipulacji w materiale dziennikarskim;
3. inne kompetencje:
posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny wybranych gatunków dziennikarskich.
Kryteria oceniania
Dwa kolokwia w trakcie trwania semestru, podczas których student musi dokonać samodzielnej analizy materiału medialnego. W przypadku negatywnej oceny, student ma prawo do jednorazowej poprawy kolokwium w formie ustnej. Pozytywne oceny nie są poprawiane. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z dwóch pozytywnych ocen. Jeśli student ze względu na ocenę negatywną z jednego lub dwóch kolokwiów ma więcej niż dwie oceny, średnia liczona jest ze wszystkich posiadanych ocen. Dodatkowo aktywność na zajęciach może podwyższyć ocenę końcową o 0,5.
Na zajęciach obowiązuje limit 2 nieobecności w trakcie semestru. Po przekroczeniu limitu student jest zobowiązany do uzupełnienia zajęć na zasadach ustalonych przez prowadzącego. Po przekroczeniu limitu 50% nieobecności, zaliczenie nie jest możliwe i skutkuje niezaliczeniem zajęć. Student usprawiedliwia nieobecność niezwłocznie, wysyłając maila do prowadzącego lub na kolejnych zajęciach. Prowadzący ma prawo żądania przedstawienia zaświadczenia lekarskiego.
Literatura
M. Wojtak (2019). Wprowadzenie do genologii. Wydawnictw UMCS.
M. Ślawska (2019). Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych. Wydawnictwo UŚ.
I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.) (2017). Współczesne media - gatunki w mediach, t. 1 i 2. Wydawnictwo UMCS.
K. Wolny-Zmorzyński (2021). Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka. Wydawnictwo Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: