Europejskie systemy mediowe - prawo i instytucje 2700-M-LM-D1ESME
W toku wykładów nauczania przedmiotu przedstawiane są w ujęciu porównawczym systemy medialne w wybranych krajach europejskich, w tym wysoko rozwiniętych liberalnych systemach Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii, jak i Europy Śródziemnomorskiej oraz w krajach po transformacji systemowej (np. Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji).Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje ramy prawne, strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji medialnych sektora prasy, tradycyjnej radiofonii i telewizji, agencji informacyjnych oraz ekosystemu nowych mediów.
Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne wpływające na rozwój systemów. Omawiane są skutki konwergencji mediów dla systemów medialnych i pluralizmu mediów, w ujęciu zarówno zmian strukturalnych oraz sektorowych.
Omawiane są przepisy prawne oraz instytucje regulujące działanie mediów i przedsiębiorstw medialnych, a także koordynujące współdziałanie instytucji krajowych, na poziomie ponadnarodowym i pan-europejskim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- posiada podstawową wiedzę o europejskich systemach medialnych, funkcjonowaniu mediów we współczesnych państwach europejskich; rozpoznaje systemy mediów w ujęciu porównawczym;
- posiada podstawową wiedzę o europejskich regulacjach prawnych obowiązujących państwa członkowskie Rady Europy i Unii Europejskiej;
Umiejętności
- odróżnia i rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w wybranych krajach, tzn. ważne tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, koncerny medialne, regulatory rynków medialnych)
- analizuje zjawiska koncentracji w mediach, globalizacji informacji oraz ramy prawne działania mediów i ograniczeń wolności dziennikarzy ;
- rozpoznaje ważne organizacje pan-europejskie z obszaru mediów i komunikacji elektronicznej oraz zna ich kluczowe kompetencje;
Inne kompetencje
- wyjaśnia specyfikę i porównuje sposoby działania mediów w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych;
- analizuje wpływ regulacji i działań UE i RE na krajowe rynki medialne oraz wspólny rynek
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny bądź ustny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Adamowski J. (red.), Wybrane Zagraniczne Systemy Medialne, Warszawa 2009
Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010
Jaskiernia A., Rada Europy a problemy mediów masowych, Warszawa 2002
Jaskiernia A., Problemy wolności i pluralizmu mediów w polityce medialnej Unii Europejskiej, „Studia Medioznawcze” nr 2/2015
Jaskiernia A., Polityka medialna Unii Europejskiej jako czynnik kształtowania europejskiego ładu demokratycznego, w: Strategie rozwoju Unii Europejskiej, J. Adamowski, K.A. Wojtaszczyk (red), Warszawa 2010.
Klimkiewicz B., A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Kraków 2014
Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2013.
Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: