Ocena efektywności pracy w instytucjach kultury 2700-M-IN-Z4OEPK-OZB
Podjęte zostaną następujące zagadnienia:
- cele i metody oceny i samooceny,
- definiowanie pojęć jakości i efektywności na potrzeby pracy bibliotek i centrów informacji,
- podstawowe zasady mierzenia jakości pracy biblioteki,
- zasady doboru kryteriów, wskaźniki ocen,
- modele i narzędzia pomiarów efektywności pracy
- procedury analizy danych,
- procesowe diagnozowanie i rozwiązywanie problemów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
WIEDZA
K_W07 Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia, działania i rozwoju bibliotek i innych instytucji sfery kultury i/lub informacji, ekonomiczne podstawy ich funkcjonowania.
K_W08 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady działania instytucji kultury związanych z ochroną i udostępnianiem dziedzictwa kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 Potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące; dokonywać selekcji, krytycznej analizy, interpretacji i prezentacji tych informacji, w oparciu o wiedzę i metodologię badań stosowaną w obszarze bibliologii i informatologii.
K_U04 Potrafi komunikować się na tematy związane z problematyką bibliologiczną i informatologiczną z różnymi kręgami odbiorców, w tym prowadzić debatę, w języku polskim.
INNE KOMPETENCJE
K_K04 Jest gotów/gotowa do wypełniania zobowiązań społecznych przez aktywne uczestnictwo w działaniach na rzecz upowszechniania dostępu do informacji oraz kompetencji informacyjnych.
K_K05 Jest gotów/gotowa do rozwijania form i zakresu pełnionych ról zawodowych pracownika sfery kultury i/lub informacji odpowiednio do zmieniających się potrzeb społecznych.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć oraz pracę indywidualną.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywności i wykonanie zadań. Studenci będą mieli również możliwość przygotowania projektu narzędzia badawczego.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
Burska, J., Derfert-Wolf, L., Głowacka, E. (2013). Statystyka biblioteczna i badania efektywności bibliotek. Projekty krajowe, międzynarodowe i dokumenty normalizacyjne [online]. Dostęp: http://pliki.sbp.pl/afb/statystyka-i-badania-efektywnosci-bibliotek.pdf.
Głowacka, E. (2015). Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Paul, M. (2018). Wpływ społeczny bibliotek publicznych : badanie użytkowników bibliotek w województwie mazowieckim, http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=4311.
Poll, R., Boekhorst, P. te (2004). Mierzenie jakości. Międzynarodowe zalecenia do pomiaru wykonania zadań w bibliotekach akademickich. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zybert, B. E. (2007). Jakość w działalności bibliotek: oceny - pomiary - narzędzia. Warszawa: SBP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: