Kierunki badawcze w informacji naukowej, bibliotekoznawstwie i bibliologii 2 2700-M-IN-Z4KB2
Obejmuje podstawy teoretyczne i metodologiczne bibliologii i informatologii ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych kierunków badawczych w tym zakresie. Przedmiot składa się z trzech odrębnych bloków zajęć realizowanych przez trzech prowadzących tak, aby przedstawić wybrane, najnowsze kierunki, koncepcje badań itp. w zakresie bibliologii i informatologii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę , obejmującą terminologię i metodologię z zakresu bibliologii i informatolgii, zwłaszcza najnowszych tendencji, szkół i kierunków.
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii.
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą bibliologię i informatologię.
Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia dla praktyki bibliotecznej i informacyjnej.
Student potrafi:
Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji
Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o różnych typach dokumentów na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z teorią biblioteczną lub informacyjną
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się osobnym trybem oceniania w ramach każdej z trzech części. W ramach każdej z nich prowadzący wyznaczają warunki ukończenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Oprócz literatury, którą dziś można już śmiało zaliczyć do klasyki polskiej bibliologii i informatologii (głównie autorstwa Krzysztofa Migonia i Marii Dembowskiej) polecane są opracowania oraz artykuły z prasy naukowej i fachowej, które dotyczą zmian zachodzących w bibliologii i informaologii, dostrzegają nowe zagadnienia, które mogą stać się lub stają się przedmiotem badań bibliologii i informatologi. Szczegółowy wykaz lektur będzie podawany w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: