Wybrane problemy animacji kultury 2700-M-IN-Z3WPA-OZB
Rola i formy animacji w pracy z czytelnikiem, w określonym środowisku - cele, zadania, potrzeby. Wykorzystanie zasobów bibliotecznych do realizacji zadań w/w. Wykorzystanie analizy dokumentów najważniejszych instytucji kultury. Kwerenda biblioteczna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii.
Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii.
Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia /obszar współpracy w praktyce bibliotecznej i informacyjnej.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych będących punktem odniesienia dla badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej.
Ma podstawową wiedzę o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami.
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy własne dla potrzeb użytkowników informacji.
Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację usług informacyjnych z punktu widzenia bibliologii i informatologii stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym.
Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o różnych typach dokumentów na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach.
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi), w języku polskim i języku obcym.
Potrafi popularyzować wiedzę o bibliotekach i placówkach informacji oraz ich zasobach i usługach.
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych niezbędnych w praktyce bibliotecznej i informacyjnej, w języku polskim i języku obcym , uznawanym za podstawowy dla bibliologii i informatologii.
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym , w zakresie bibliologii i informatologii lub w obszarze leżącym na ich pograniczu z innymi dyscyplinami naukowymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami.
Kryteria oceniania
Wkład własny do realizowanych zadań. Zadania praktyczne.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Biblioteki w systemie jednoczącej się Europy (red.) E. B. Zybert, M. Zając. Warszawa 2007
2. Gajda J. Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006
3. Pietrzak M. Rola teatru w edukacyjnej pracy bibliotekarza i nauczyciela, SBP, Warszawa 2007
4. Samulczyk-Pawluk T. Edukacja teatralna w szkole podstawowej, Kraków 2005
5. Antczak M. Historia dramy w świetle publikacji jej prekursorów jako początek drogi do polskiej biblioteki szkolnej. W: „Historia i współczesność w badaniach bibliologicznych” (red.) J. Konieczna, Łódź 2007
6. Aktualne dokumenty znajdujące się na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz innych instytucji kultury
7. DLA- animacja kultury metody/ działania/ inspiracje
8. C. Trevarthen, Znaczenie twórczości artystycznej w życiu dziecka
9. M. Banach, Edukacyjne aspekty pracy amatorskich zespołów folklorystycznych
10 Specyfika pracy z uczniem cudzoziemcem i uchodźcą na podstawie doświadczeń polskich i walijskich
11. J. Torowska, Edukacja kulturalna i edukacja kulturowa w Polsce po 1989 roku-próba ujęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: