Kierunki badawcze w informacji naukowej, bibliotekoznawstwie i bibliologii 1 2700-M-IN-Z3KB1
W trakcie zajęć prezentowane są następujące tematy: (1) metodologia badań z zakresu bibliologii i informatologii; (2) badania z zakresu bibliologii i informatologii w aktualnej strukturze nauki w Polsce; (3) wybrane, aktualne kierunki badawcze (przeciążenie i stres informacyjny; książka dla dzieci jako produkt multimedialny i multimodalny; jakościowe i ilościowe badania przekazów informacyjnych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę , obejmującą terminologię i metodologię z zakresu bibliologii i informatolgii, zwłaszcza najnowszych tendencji, szkół i kierunków.
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii.
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą bibliologię i informatologię.
Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia dla praktyki bibliotecznej i informacyjnej.
Student potrafi:
Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji
Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o różnych typach dokumentów na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z teorią biblioteczną lub informacyjną
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.
Kryteria oceniania
Zajęcia są zaliczane na podstawie” (1) obecności na zajęciach; dopuszczona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; 10%; (2) oceny jakości przygotowanego projektu badawczego; 90%.
Do zaliczenia przedmiotu trzeba zgromadzić minimum 60%.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Earl Babbie, Podstawy badań społecznych. 2013
Sabina Cisek, Remigiusz Sapa, Diagnostyczny potencjał informatologii,
https://ruj.uj.edu.pl/
Maria Ledzińska, Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju, „Roczniki Psychologiczne” 2002, T. 5, s. 77-97
Barbara Sosińska-Kalata, Obszary badań współczesnej informatologii (nauki
o informacji). „Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne”, 2013, nr 2, s. 9-41.
http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=749&dirids=1
Jadwiga Woźniak-Kasperek, Nauki o komunikacji społecznej i mediach – forma, treść, kontekst, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2021, vol. 19, s. 3-18
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: