Język i kultura w zarządzaniu 2700-M-IN-Z3JKZ-OZB
Kultura języka w życiu publicznym. Konwencja a zasady zachowania publicznego w tekstach tradycyjnych i elektronicznych (w Internecie). Asertywność, czyli co? Próba definicji i opis przykładów. Współczesna wiedza o języku jako humanistycznym ogniwie wszystkich nauk. Kultura języka - termin, choć wieloznaczny, jednak wyraźnie związany z wartościującym rozumieniem kultury. Norma językowa jako pojęcie z zakresu językoznawstwa normatywnego. Kultura języka, jako podstawa komunikacji społecznej w zarządzaniu tekstem. Prawidła konwencji i zasad zachowania w tekstach oficjalnych i elektronicznych. Przybliżenie zasad poprawności językowej. Podniesienie kompetencji w zakresie komunikacji poprzez sprawne korzystanie ze źródeł bezpośredniej informacji. Najwięcej miejsca poświęca się umiejętności korzystania ze słowników tradycyjnych jak i internetowych. Kurs o charakterze praktycznym stanowi próbę całościowego nakreślenia problematyki teoretycznej i dydaktycznej normy językowej związanej z wykorzystaniem źródeł bezpośredniej informacji naukowej w szkolnej edukacji, studiowaniu i samokształceniu. Zawiera podstawowe wiadomości teoretyczne i informacyjne o prezentowanych wydawnictwach słownikowych i encyklopedycznych oraz ukazuje różnorodność form pracy z ich użyciem.
Omówiony zostanie fenomen słowników ortograficznych oraz społeczny status ortografii. Także społeczne oczekiwania wobec słowników. Ukazany zostanie także wpływ czynników pozajęzykoznawczych na ich zawartość. Student, zorientowany w zawartości słowników, będzie ich świadomym użytkownikiem, co przyda mu się w trakcie studiów.
Jednym z głównych zadań zajęć jest uświadomienie i przekonanie studentów bibliotekoznawstwa o nieodzowności systematycznego i konsekwentnego zaznajamiania czytelników - użytkowników bibliotek z wydawnictwami leksykograficznymi, wykształcenie odpowiednich umiejętności praktycznych oraz wyrobienie trwałych nawyków stałego i skutecznego posługiwania się tymi bezpośrednimi źródłami informacji, gdy tylko zaistnieje konieczność odszukania w nich potrzebnej informacji naukowej czy językowej. Konwersatorium ma pomóc studentowi w uzyskaniu rozeznania wśród funkcjonujących w Polsce słowników, leksykonów, encyklopedii oraz wykształcić w słuchaczu umiejętności oceny wartości oraz doboru dzieł leksykograficznych w zależności od potrzeb.
Zajęcia prowadzone są w formie praktycznego konwersatorium korekty i adiustacji tekstu pod kątem pisania prac magisterskich (licencjackich). Żyjemy w XXI wieku, a co za tym idzie mamy, dostęp do zaawansowanych technologii umożliwiających nie tylko wsparcie zajęć stacjonarnych, ale również kształcenie na odległość oraz dostęp do wiedzy w dowolnym czasie i miejscu. Dlatego obecnie najczęściej stosowanym połączeniem technik nauczania jest zestawienie nauczania stacjonarnego (tradycyjnego) z e-learningiem. Wiele materiałów do poszczególnych tematów można znaleźć w Internecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. Zna najważniejsze zagadnienia, którymi się posługuje kultura języka
2. Zna podstawowe typy i rodzaje źródeł bezpośredniej informacji
3. Posiada podstawową siatkę pojęć z kultury języka
4. Postrzega dzieła leksykograficzne jako wypadkową potrzeb danej społeczności
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi wyjaśnić genezę i cel powstania konkretnych prac o kulturze języka
2. Potrafi dokonywać podstawowej oceny wartości i przydatności poradników z zakresu kultury języka
3. Rozumie i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań normatywnych języka
4. Potrafi docenić i uzasadnić różnorodność słowników, leksykonów i encyklopedii
Kryteria oceniania
Wkład własny do realizowanych zadań. Zadania praktyczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
J. Grzenia - Komunikacja językowa w Internecie Wydawnictwo Naukowe PWN 2008
S. Kania, J. Tokarski, (1984), Zarys leksykologii i leksykografii polskiej, Warszawa. [Tylko Rozdział 6. Leksykografia] .
J. Kida, (2000), Encyklopedie, leksykony i słowniki w edukacji polonistycznej, Rzeszów.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
P. Żmigrodzki (2003) lub (2005), Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice.
M. Pietrzak, Kilka porad, jak komunikować się w bibliotece, „Poradnik Bibliotekarza” (cykl artykułów)
M. Pietrzak, Współczesna kultura mowy a wzorce klasyczne, „Bibliotheca Nostra”, nr 3/3/2011, s. 125-139
M. Pietrzak, Kultura języka wyznacznikiem kultury czytelniczej i bibliotecznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: