Pozyskiwanie środków finansowych 2700-M-IN-Z2PSF-OZB
Studenci poznają możliwe źródła finansowania działalności bibliotek i instytucji pokrewnych, takie jak: budżet partycypacyjny, środki samorządowe, dotacje ministerialne, środki europejskie, dotacje organizacji pozarządowych.
Omówiona zostanie również kwestia pozyskiwania sponsorów prywatnych oraz crowdsourcingu.
Studenci zdobędą umiejętności techniczne i merytoryczne przygotowywania wniosków o finansowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza:
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną bibliologii i informatologii jako dyscypliny humanistycznej, jej najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju
- w pogłębionym stopniu zna zasady działania bibliotek i innych instytucji
realizujących usługi informacyjne oraz innych instytucji kultury związanych z ochroną i udostępnianiem dziedzictwa kultury
Umiejętności:
- potrafi przedstawić merytoryczną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, prezentować wyniki badań, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania w zakresie bibliologii i informatologii w języku polskim i obcym
- popularyzować wiedzę o placówkach informacji, ich zasobach i usługach
- organizować i planować pracę własną oraz pracę w zespole, pełniąc w nim różne role
Kompetencje społeczne:
- aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego
- potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza lub pracownika informacji
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność, wykonanie pisemnej pracy zaliczeniowej. Termin przesłania pracy - w sesji.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowa literatura:
Gębołyś, Z. (2009). Sponsoring i fundraising biblioteczny - między teorią a praktyką. Biuletyn EBIB [online], nr 8. Dostęp: http://www.ebib.pl/2009/108/a.php?gebolys.
Gębołyś, Z. (2010). Sponsoring i fundraising w bibliotekach akademickich: z doświadczeń krajowych i zagranicznych. Fides: Biuletyn Bibliotek Kościelnych, nr 1-2, s. 65-80.
Głowacki, J. i in. (2009). Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury [online]. Dostęp: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_w.pelna.pdf.
Webinarium SCWO 2016: Fundraising dla początkujących [online]. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=GtwSs6U4htg.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: