PR w instytucjach kultury 2700-M-IN-Z1PRIK-DZK
Czym jest PR? Dlaczego jest tak ważny w świecie, w którym bez informacji, mediów i reklamy trudno sobie wyobrazić dobrze funkcjonujące społeczeństwo? Dlaczego instytucje kultury nie mogą się bez niego obejść?
Podczas zajęć poruszona zostanie problematyka istoty działań public relations, zarówno aspekty psychologiczne wywierania wpływu na otoczenie, jak i komunikowanie się przedsiębiorstwa z grupami jego otoczenia, także budowanie wewnętrznego PR.
Omówione zostaną zasady organizacji różnorodnych działań public relations, tworzenie programów PR, dobór ich elementów oraz technik realizacji.
Zagadnienia opracowania strategii PR:
- diagnozowanie;
- planowanie;
- realizacja;
- ocena efektów.
W ramach omawiania problematyki komunikacji z otoczeniem przedstawione zostaną między innymi takie aspekty jak:
- identyfikacja grup otoczenia;
- narzędzia wpływu;
- wpływanie na twórców opinii;
- efektywność komunikacji.
Media relations obejmie między innymi zagadnienia:
- kontaktów i powiązań z mediami;
- metod pracy z mediami i specyfika współpracy z dziennikarzami różnych mediów;
- organizacji i wykorzystania konferencji prasowych;
- informacji prasowych.
Metody działań PR (m.in.):
- wykorzystanie słowa drukowanego;
- pisanie tekstów;
- lobbying i kontakty z decydentami;
- wystawy i konferencje.
PR wewnętrzny (m.in.):
- budowanie tożsamości instytucji;
- komunikacja wewnątrz instytucji;
- metody komunikacji wewnętrznej i ich efektywność.
W czasie zajęć studenci w oparciu o zdobytą wiedzę i lektury pod kierunkiem prowadzącego będą przygotowywać własne projekty działań wykorzystując narzędzia i metody PR w odniesieniu do specyficznych warunków funkcjonowania instytucji kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza : Student posiada ogólną wiedzę w zakresie funkcjonowania instytucji kultury zorientowaną na działalność PR.
Ma wiedzę nt. możliwości wykorzystania narzędzi PR w promocji, komunikacji i kształtowaniu wizerunku instytucji kultury oraz specyfiki działań w tym zakresie.
Umiejętności : Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i nowoczesne techniki oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, szczególnie w zakresie działalności PR instytucji kultury dzięki czemu umie dokonać diagnozy, zaplanować działania, wdrożyć je i przeprowadzić ewaluację strategii promocji w instytucji kultury
Kompetencje społeczne : Jest przygotowany do pracy w grupie w zakresie projektowania i wdrażania strategii PR w instytucjach kultury
Potrafi kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy.
Uczestniczy w życiu kulturalnym
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona) aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Black S., Public relation, przeł. I. Chlewińska, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
Blythe J., Komunikacja marketingowa, Warszawa 2002.
Fabjanik-Czerniak K., Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations,[w] Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, red. K. Kubiak, Warszawa 2012.
Gackowski T., Łączyński M. red., Metody budowania wizerunku w mediach, Warszawa 2009.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków 1999.
Jaskowska M., Public Relations bibliotek narodowych w Internecie, Kraków 2007.
Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013.
Laermer R., Prichinello M., Public Relations, Gdańsk 2004.
Murdoch A., Język public relations jak promować firmę, Warszawa 2000.
Murdoch A., Komunikowanie w kryzysie jak ratować wizerunek firmy, Warszawa2003.
Nowacki R., Podręcznik. Reklama, Warszawa 2006.
Nowak P., Tokarski R. red., Kreowanie światów w języku mediów, Lublin 2007.
Olędzki J., Tworzydło D., Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2010.
Smektała T., Public relations w Internecie, Wrocław 2006.
Sznajder A., Marketing wirtualny, Kraków 2002.
Tabernecka M., Szadok-Bratuń A, Public relations w sferze publicznej, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: