Umowy na rynku mediów 2700-M-FAK-D-UNRM
Zagadnienia:
Umowa w obrocie cywilnoprawnym, pojęcie, charakterystyka
Umowy na rynku mediów, rodzaje, zasięg przedmiotowy
Rozporządzalność praw autorskich
Rodzaje umów w prawie autorskim
Charakterystyka umów licencyjnych
Umowy przenoszące prawa autorskie majątkowe
Terminy licencji
Rozwiązanie umów
Wynagrodzenie jako podstawowe prawo uprawnionego
Regulacja umowna kwestii dotyczących autorskich praw osobistych
Umowy na rynku telewizyjnym, radiowym, fonograficznym, wydawniczym
Umowy generalne z organizacjami zbiorowego zarządzania na rynku mediów
Roszczenia umowne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
1. zna podstawowe pojęcia, terminy i zagadnienia z zakresu stosunków umownych,
2. potrafi rozumieć treść i konstrukcję umów,
3. potrafi ocenić skutki prawne zawartych umów,
4. ma wiedzę i świadomość na temat wagi i znaczenia umów na rynku mediów
Wiedza:
1. ma wiedzę o rodzajach, treści umów w obrocie utworami i prawami pokrewnymi na rynku mediów,
2. ma podstawową wiedzę o obowiązującym polskim prawie cywilnym w zakresie zawierania umów, zakresach ich obowiązywania i rozwiązania,
3. nabywa wiedzę i rozumie zasady prawnej ochrony praw autorskich oraz zna zasady odpowiedzialności za ich naruszenie,
4. korzysta z aktów prawnych dotyczących obrotu praw autorskich i pokrewnych
Umiejętności:
1. rozumie prawny kontekst zawierania umów w odniesieniu do przedmiotu praw autorskich i pokrewnych,
2. potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami w zakresie umów na rynku mediów,
3. stosuje zasady poszanowania praw na rynku mediów, w tym w szczególności dotyczących umownej eksploatacji utworów i praw pokrewnych,
4. samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i jest świadoma/y konieczności poszerzania ich zakresu
Kompetencje społeczne:
1. ma rozwinięte poczucie odpowiedzialności osobistej i społecznej w zakresie skutków prawnych zawieranych umów
2. jest świadomym/ą uczestnikiem w obrocie prawami autorskimi i pokrewnymi na rynku mediów,
3. jest świadomy/a wagi umów w życiu społecznym, w szczególności na rynku mediów,
4. wskazuje sposoby rozwiązań problemów związanych z zawieraniem umów i użytkowaniem mediów
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa: sporządzenie przez studenta umowy na podstawie kazusu określającego stan faktyczny wymagający umownej regulacji
Praktyki zawodowe
Wymagania wstępne:
1. Znajomość podstaw prawa oraz podstaw prawa autorskiego.
2. Umiejętność czytania i dokonywania wykładni tekstu prawnego na podstawowym poziomie.
Literatura
Literatura:
1. J. Sobczak; Prawo autorskie, Warszawa 2000
2. J. Sieńczyło-Chlabicz, Prawo mediów, 2013
3. A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informatycznym, Zakamycze 2004.
4. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2008.
Akty prawne:
1. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r., Dziennik Ustaw nr 24, poz. 83
2. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich nr 93/83 z 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa autorskiego oraz praw pokrewnych w odniesieniu do przekazu satelitarnego i rozpowszechniania kablowego.
3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/29/WE z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów prawa autorskiego i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym.
4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/48/WE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: