Problemy użytkowej sztuki książki 2700-M-FAK-D-PUSK
Studenci zapoznają się z problemami użytkowej sztuki książki, szczególnie typografii funkcjonalnej. Poznają podstawy projektowania i zasady tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji oraz edytorskiego wyposażenia książki (kompozycja wydawnicza), a także terminologii specjalistycznej z zakresu edytorstwa, typografii, poligrafii, introligatorstwa, mające pomóc w zrozumieniu procesów współczesnego rynku książki papierowej oraz cyfrowej . Podkreśla się znaczenie wymogów poligraficznych i edytorskich dla zapewnienia wszechstronnej komunikacji. Omawiane jest kształtowanie kanonu estetycznego; sztuka książki a sztuka pisania i sztuka drukarska; relacje między sztuką a techniką; znaczenie okładki, obwoluty, kart tytułowych jako wyróżników książki współczesnej; znaczenie ilustracji dla estetyki współczesnej książki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
podstawowe problemy użytkowej sztuki książki, a także najważniejsze kwestie typograficzne i poligraficzne wpływające na zagadnienia związane z estetyką i doborem środków technicznych w zależności od charakteru merytorycznego utworu. Zna podstawy teoretyczne niezbędne do oceny walorów estetycznych książki jako całości (K_W03, K_W05)
Absolwent potrafi:
określić wartość poszczególnych elementów wyposażenia książki; wskazać środki typograficzne i techniczne, które zapewnią rozwiązania poprawne, oryginalne, błędne wraz z uzasadnieniem. (K_U02, K_U3, K_U04)
Absolwent jest gotów do:
identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wydawcy i kreowaniem repertuaru wydawniczego; współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych (K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Student poddany będzie ocenie holistycznej. Dopuszczalna jedna nieobecność.
Warunki zaliczenia:
• Zaliczenie ustne z tematyki omawianej podczas zajęć.
• Obecność na zajęciach.
• Aktywność na zajęciach.
• Lektura zalecanej literatury
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Baines P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010.
Bann D., Poligrafia, Warszawa 2007.
Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.
Biały A., Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, [w:] Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik, Szczecin 2008.
Bierkowski T., O redefinicji typografii oraz nowej metodologii tworzenia komunikatów typograficznych, „Sztuka Edycji” 2016, nr. 2, s. 33-40. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Bosshard H.R., Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania, Kraków 2017.
Frąckiewicz S., Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji, Wołowiec 2017.
Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław, 1980.
Gwioździk J., O sztuce książki, „Bibliotheca Nostra” 2011, nr 4, s. 9-26.
Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.
Kodzis M., Projektowanie czytelności, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s.53-63. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Lachman M., Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej), „Teksty Drugie” 2012, t.6, s. 101-117, [online] http://tekstydrugie.pl/pl/biblio/kultur-literacka
Ostrowski M., Ciężar czcionki i lekkość fontu : o typografii w kontekście kategorii estetycznych, [w:] Ciężar i lekkość w kulturze : estetyka, poetyka, style myślenia, red. nauk. B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 2016, s. 129-152.
Repucho E., Od sztuki pięknego składu do narzędzia komunikacji wizualnej. Przemiany pojęcia typografii na przestrzeni XX i początków XXI w., „Acta Poligraphica” 2016, nr 8, s. 85-97, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_02_Repucho.pdf
Shaun K., Tyler G., Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów, ‘Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 125-132. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390
Sztuka książki: historia, teoria, praktyka, red. Małgorzata Komza, Wrocław 2003
Sztuka typografii, rozmowa z Robertem Olesiem, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/sztuka-typografii
Szydłowska A., Miliard rzeczy dookoła. Rozmowy z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.
Triumf typografii : kultura, komunikacja, nowe media, oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, przekł. M. Komorowska, Kraków 2017.
Tysiąc polskich okładek, oprac. graf. A. Machowiak i D. Mizieliński, Warszawa 2010.
W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komza, E. Jabłońska-Stefanowicz, E. Repucho , Wrocław 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: