Informacja i komunikacja międzykulturowa. Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia 2700-M-FAK-D-IKM
Celem zajęć jest pobudzenie krytycznej i popartej wiedzą refleksji nad rozumieniem wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w krajach obszaru będącego przedmiotem zajęć. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą jakie odzwierciedlenie w życiu codziennym mają narzucone normy religijne, społeczne, kulturowe i polityczne.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
• Dostęp do informacji w aspekcie praw człowieka
• Informacja i sprawiedliwość społeczna
• Kultura, polityka, religia krajów Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej
• Dostęp do informacji w tych krajach (wolność słowa, wolność wypowiedzi)
• Potrzeby informacyjne i aktywność informacyjna społeczeństw tych krajów
• Rola bibliotek
• Źródła i kanały informacyjne, wpływ nowych technologii
• Fake news, propaganda, ograniczenie dostępu do informacji
• Komunikacja międzykulturowa
• Kompetencje międzykulturowe
• Wielokulturowość
• Wpływ kultury na naukę i funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
1. Student zdobędzie podstawową wiedzę o krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć i ich obecnej sytuacji politycznej i społecznej.
2. Student ma pogłębioną refleksję na temat wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach.
3. Student ma wiedzę nt. dostępu do informacji i zarządzania ją w tych krajach.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi zidentyfikować i przeanalizować różne prądy kulturowe, religijne i społeczne w krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć.
2. Student potrafi krytycznie przeanalizować wpływ zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach.
3. Student potrafi przeanalizować współzależność praw, religii i kultury w tych krajach.
4. Student potrafi wyodrębnić prądy myślowe i religie w tych krajach.
5. Student wie, jak komunikować się z i czego oczekiwać od przedstawicieli kultur omawianych na zajęciach.
KOMPETENCJE:
1. Student jest świadomy co oznacza pojęcie ‘kompetencje międzykulturowe’ i nie powinien mieć problemu ze zrozumieniem i współpracą z osobami reprezentującymi odmienne kultury.
2. Student potrafi w sposób krytyczny przeanalizować dyskurs medialny dotyczący kultury i społeczeństw Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów) i dyskusja na zajęciach (60%); praca indywidualna - przygotowanie posteru lub infografiki na wybrany temat (40%);
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
• Wybrane fragmenty z:
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - Academica Wydawnictwo SWPS.
Klusek, R., & Sanetra-Szeliga, J. (Eds.). (2010). Towards a new multiculturalism. Cracow: International Culture Centre.
Laungani, P. D. (2007). Understanding cross-cultural psychology. Eastern and Western perspectives. London: Sage.
Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2010). Wartości azjatyckie. Polityka i prawa człowieka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Marszałek-Kawa, J., & Bidziński, M. (Eds.). (2016). Społeczeństwo i prawo w państwach azjatyckich. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Potocka, E. (Ed.). (2014). Kobiety w cywilizacji konfucjańskiej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z 10 grudnia 1948 r.
• Artykuły:
Cifuentes, L., & Ozel, S. (2006). Resources for attending to the needs of multicultural learners. Knowledge Quest, 35(2), 14-21.
Huong, P. T. T. (2008). How Vietnamese culture influence on learning and teaching
English. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED522274
Kielan-Glińska, I. (2005). Prawa człowieka w islamie. Przegląd Orientalistyczny, ½, 64-78.
Murzyn-Kupisz, M., & Dzialek, J. (2013). Cultural heritage in building and enhancing social capital. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 3(1), 35-54. doi:http://dx.doi.org/10.1108/20441261311317392
Stefaniak, S. (2016). Wolność i hijab. Multikulturalizm i feminizm wobec liberalnej koncepcji praw człowieka. Eryda, 3, 181-202.
• Rozdziały z prac zbiorowych:
Brodecka-Chamera, A., & Dragas, M. (2013). Konfucjusz versus Arystoteles. Jedna idea, dwie kultury prawne. In: Marszałek-Kawa, J., & Gawłowski, R. (Eds.). (2013). Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej Azji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 54-72.
Czerwonnaja, S. M. (2012). Modern Islamic Architecture in the Urban Space and in the Cultural Politics of the New Independent States (Former Republics of USSR). In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 207-307.
Gawlikowski, K. (2013). Problem tradycji rodzimych we współczesnych przemianach państw Azji Wschodniej. In: Marszałek-Kawa, J., & Gawłowski, R. (Eds.). (2013). Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej Azji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 13-40.
Kaja, E. (2013). Problem kultury i polityki w taoizmie. In: Marszałek-Kawa, J., & Gawłowski, R. (Eds.). (2013). Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej Azji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 41-53.
Liszkowska, E. (2013). Zaginione dziewczynki - problem selektywnej aborcji w Indiach. In: Marszałek-Kawa, J., & Gawłowski, R. (Eds.). (2013). Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej Azji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 244-254.
Michalski, B., Kołodziej, G., & Piasecka, A. (2012). Organization and Functioning of South Korean Higher Education System. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 164-183.
Ratajczyk. K. (2012). Tradition in Modern Korea. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 158-163.
Stępień, M. (2012). Confucianism 2.0. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 20-41.
Szymańska-Matusiewicz, G. (2012). New Trends in the Family Life in Contemporary Hanoi. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 184-205.
Szymańska-Matusiewicz, G. (2013a). The Vietnamese Tradition in the Policy of Socialist Republic of Vietnam. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2013). Dilemmas of contemporary Asia : deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 78-97.
Wacławczyk, W. (2013). The Western View of Human Rights and “Asian Values”. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2013). Dilemmas of contemporary Asia : deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 98-109.
Wiejacki, W. (2012). Higher Education in the People’s Republic of China. In: Marszałek-Kawa, J. (Ed.). (2012). Is the 21st Century The Age of Asia? Deliberations on culture and education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 126-137.
Zaborowska, M. (2013). Naruszenia i ochrona godności w społeczno-politycznym życiu we współczesnym Iranie. In: Marszałek-Kawa, J., & Gawłowski, R. (Eds.). (2013). Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej Azji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 276-293.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: