Film jako instrument komunikacji społecznej 2700-M-FAK-D-FIKS
Zajęcia jako konwersatorium mają maja charakter wykładu połączonego z dyskusja wokół omawianych problemów i prezentowanych filmów, w tym:
Powstanie i historia kinematografii
Od dokumentu do fabuły,
Kino artystyczne a komercyjne,
Synkretyzm gatunków filmowych,
Typologia i definicje filmów,
Główne nurty artystyczne kinematografii światowej,
Propaganda, film promocyjny a reklama,
Dlaczego chodzimy do kina, dlaczego oglądamy filmy?
Film a pamięć.
Film telewizyjny.
Projekcje filmów, m.in.: Kazimierz Karabasz – Muzykanci, Andrzej Munk Kierunek Nowa Huta, Eroica, Krzysztof Kieślowski - AMATOR, 7 kobiet w różnym wieku, Marcel Łoziński - 89 mmm od Europy, Wszystko się może przytrafić, Andrzej Wajda - Brzezina, Jaśmina Wójcik - Symfonia fabryki Ursus,. Aleksander Ford – Mir kumen on.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student powinien posiadać wiedzę
i umiejętności, takie jak:
Wiedza
Znajomość historii kinematografii, podział na kino dokumentalne i fabularne, w tym również kino kreacyjne, główne nurty filmowo - artystyczne i ich determinanty społeczno-kulturowe
Umiejętności
Rozpoznawanie różnić pomiędzy poszczególnymi gatunkami filmowymi, telewizyjnymi a także gatunkami hybrydowymi, w zakresie charakteru artystycznego czy innych funkcji komunikacyjnych.
Inne kompetencje;
Umiejętność dyskutowania na tematy okołofilmowe
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i aktywność ( udział w dyskusji) pozwala osiągnąć ocenę 3,5. Konieczne jest napisanie recenzji / eseju na wybrany temat spośród podanych na pierwszych zajęciach, ale tylko dla chętnych do zaliczenie powyżej 3,5. Jednej nieobecności nie należy usprawiedliwiać.
Literatura
Altman R., Gatunki filmowe Warszawa 2012,
Godzic W., Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015. Godzic W., Media audiowizualne, Warszawa 2010,
Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Wrocław 2001.
Hendrykowski M., Sztuka krótkiego metrażu, Poznań 1998.
Kaczmarek J., Zobaczyć społeczeństwo. Film i wideo w badaniach socjologicznych, Poznać UAM 2014,
Klejsa K.{ red.} Badania widowni filmowej – antologia przykładów, Warszawa 2014, Rogowski/Wróblewska, Dystrybucja filmowa od kina do streamingu, Semper Warszawa 2020,
Syska/Wojnicka , Historia filmu.., Bielsko-Biała 2015, Zajicek E., Poza ekranem, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: