Biblioterapia 2700-M-FAK-D-BTER
Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z historią biblioterapii w Polsce i na świecie, terminologią specjalistyczną z tego zakresu w tym z definicjami biblioterapii oraz aktualnym stanem badań. Rola literatury w procesie biblioterapeutycznym. Kryteria doboru odpowiednich lektur - budowa adnotowanych zestawień bibliograficznych. Rodzaje niepełnosprawności. Problemy użytkowników biblioterapii. Rodzaje i cele biblioterapii. Omówienie poszczególnych etapów procesu biblioterapeutycznego. Materiały, techniki i metody wykorzystywane w biblioterapii. Konstruowanie programów biblioterapeutycznych. Przygotowywanie scenariuszy zajęć dla różnych grup użytkowników biblioterapii. Tworzenia warsztatu biblioterapeutycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Student po zakończeniu zajęć - zna i rozumie terminologię z zakresu biblioterapii i umie ją zastosować w praktyce; zna i korzysta z dostępnej literatury przedmiotu; ma świadomość interdycyplinarnych uwikłań biblioterapii; posiada wiedzę o użytkownikach biblioterapii; potrafi rozpoznać omawiane metody oraz techniki biblioterapeutyczne i ocenić ich efektywność;
Umiejętności: Student po zakończeniu zajęć: - bazując na nabytej umiejętności pozyskiwania przydatnych informacji i narzędzi projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania terapeutycznego; umie rozpoznać potencjał terapeutyczny tekstów literackich oraz odpowiednio je dobrać do zajęć biblioterapeutycznych; projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania biblioterapeutycznego
Kompetencje społeczne: Student po zakończeniu zajęć: - umie współpracować z grupą jako moderator; -
potrafi zaprojektować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia biblioterapeutyczne uwzględniając preferencje użytkowników zajęć; posiada kompetencje w zakresie terapeutycznego posługiwania się tekstem literackim.
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne opracowanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych).
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie wykonanego przez siebie projektu obejmującego wiedzę zdobytą przez niego w trakcie zajęć.
Student będzie podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.
Obecność na zajęciach (dopuszczona jest jedna nieobecność).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Bautsz-Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Katowice 2013.
Borecka I., Biblioterapia formą pracy terapeutycznej, Wałbrzych 2008.
Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.
Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.
Czernianin W., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Wrocław 2008.
Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia. Sopot 2012.
Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych, Toruń 2002.
Ippoldt L., Biblioterapia w związkach z innymi naukami, „Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2003, t. 11, s. 293-306.
Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice 2005.
O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk, Wrocław 2012.
Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Szulc W., Biblioterapia. Powrót do źródeł. „Przegląd Biblioterapeutyczny”2011, R. I, s. 6-29.
Woźniczka-Paruzel B. Biblioterapia w Polsce i jej przemiany na tle rozwoju teoretycznych koncepcji światowych, [w:] Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osób niepełnosprawnych, pod red. B. Woźniczki-Paruzel, Toruń 2001, s. 13-28.
Tomaszewska-Kołyszko J., Opowieści edukacyjne, psychoedukacyjne i terapeutyczne w pracy z dziećmi, „Psychologia Wychowawcza” 2013, nr 3, s. 151.
Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą - porównania i refleksje, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 11-28.
Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A., Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne, Warszawa 2010.
Hrycyk K. Surniak G., „Biblioterapia [...] to nic nowego”, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 7-10.
Ippoldt L., Kształcenie bibliotekarzy - biblioterapeutów w Polsce. „Biblioterapeuta” 2002, nr 4, s. 3-5.
Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.
Krasoń K., Rozumienie i wyjaśnianie przezywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2000.
Krasoń K., Biblioterapia, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice 2009, s. 225-583.
Kulturowe konteksty baśni, t. 2, W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006
Małkiewicz E., Bajki relaksacyjne, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, red. Barbara Kaja, Bydgoszcz 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: