Specjalizacja: Edukacja medialna 2700-M-DM-Z3SPEM-DZI
Specjalizacja podzielona jest na 6 modułów tematycznych realizowanych w dwóch semestrach:
I semestr:
- Etyka w edukacji medialnej
- Metody aktywizujące
- Zagrożenia mediów elektronicznych
II semestr
- Bezpieczeństwo w mediach
- Edukacja medialna w dobie platformizacji
- Analiza przekazów medialnych
Program modułów jest interdycyplinarny, łączy wiedzę z zakresu prawa, socjologii, psychologii, pedagogiki i nowych technologii.
Specjalizacja rozwija praktyczne umiejętności przekazywania wiedzy na temat zagrożeń mediów w różnych aspektach ich działania. Uczy ich analizy, ale także pokazuje jak zwracać uwagę na krytyczne myślenie, etyczne aspekty, asertywność w percepcji przekazów. Specjalizacja przygotowuje do pracy w roli analityka mediów, ale także szkoleniowca (seniorzy, młode pokolenia).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zakresy i efekty oddziaływania mediów masowych na poszczególne grupy odbiorców w ramach szerokich (krajowych oraz międzynarodowych) audytoriów, struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturalnych.
- prawne, etyczne, psychologiczne aspekty funkcjonowania jednostek i grup w ramach struktur społecznych oraz pogłębioną wiedzę o procesach i zjawiskach występujących w ramach nieustannie oddziaływujących na siebie grup społecznych w ich wymiarze psychologicznym oraz komunikacyjnym.
- techniki i sposoby badania podstawowych podmiotów zmediatyzowanej relacji w ramach komunikacji społecznej - nadawcy i odbiorcy, a także samych przekazów medialnych - ich specyfiki, różnorodności, wydźwięku, efektywności.
Umiejętności:
- diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych oraz zajmować stanowisko, podlegające kryteriom rzetelności i uczciwości, względem różnych perspektyw teoretycznych i badawczych
- charakteryzować określone zjawiska i procesy w perspektywie prognozowania następstw i oczekiwanych zachowań najważniejszych podmiotów systemu medialnego.
- określać specyfikę, efemeryczność oraz labilność zmediatyzowanych relacji, zachodzących między różnymi podmiotami systemów medialnych i dostrzega celowość nieustannego aktualizowania zdobywanych informacji i wyrabianych opinii.
Kompetencje:
- podchodzenia w sposób krytyczny do odbieranych treści oraz poddać konstruktywnej krytyce działania innych osób
- zestawiać sprzeczne opinie, eksponować wady i zalety wielowektorowych argumentacji oraz racji przez co jest w stanie zajmować adekwatne, zracjonalizowane stanowisko.
- podejmować refleksję na temat społecznych , naukowych i etycznych aspektów związanych z własną działalnością zawodową oraz inicjować działania, które będą prezentować w przystępnej formie
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
- obecność na zajęciach
- aktywność studenta na zajęciach
- każdy prowadzący moduł sam określa ostateczną metodę zaliczenia.
Na podstawie ocen z modułów jest wyliczana średnia, która stanowi ocenę ostateczną ze specjalizacji za każdy semestr.
Literatura
- Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013.
- Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013.
- Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008.
- Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
- Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.
- Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
- Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria a rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2013.
- Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty, Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017.
- Ptaszek, P., Edukacja medialna 3.0 Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019
- Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009.
- Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze informacji i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015.
- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.
- Small G., Vorgan G., iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesności, Vesper, Poznań 2011.
- Strykowski W., Skrzydlewski W., Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004.
- Tanaś M. (red.). Kultura i język mediów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
- Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013.
- Wawrzak-Chodaczek M., (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: