Zajęcia fakultatywne w j. angielskim 2700-M-DM-Z3FAK-ANG
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Czym jest regulacja mediów – zapoznanie z siatką pojęciową.
2. Podmioty zaangażowane w regulację mediów i kluczowe akty normatywne.
3. Prywatność (nie tylko) w nowych mediach.
4. Perspektywy związane z regulacją platform internetowych.
5. Inkluzywność i różnorodność w mediach
6. Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione?
7. Normy prawne w reklamie.
8. Trendy i przewidywania na przyszłość w regulacji mediów.
W cyklu 2023Z:
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów ze szczególnym naciskiem na aspekty prawne i etyczne. Celem konwersatorium jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów prawnych i etycznych obowiązujących w Polsce. Aby w pełni uczestniczyć w zajęciach, studentki i studenci powinni posługiwać się językiem angielskim przynajmniej na poziomie B1. Szczegółowe zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci/studentki:
Wiedza
• znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu nauk o komunikowaniu, w szczególności terminologię dotyczącą regulacji mediów,
• znają i rozumieją najważniejsze aspekty, płaszczyzny i uwarunkowania regulacji mediów,
• mają podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania, jak i dobrych praktykach instytucji medialnych i reklamowych oraz o rynku, na którym działają,
• posiadają wiedzę o instytucjach prawnych i relacjach między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych, a także o aktach normatywnych, regulujących funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych,
• rozpoznają i identyfikują najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów,
• podejmują refleksje na temat swoich praw w Internecie,
• rozumieją, że wolność słowa nie oznacza dowolności i bezkarności w sferze publicznej;
Umiejętności
• potrafią odróżnić zasady etyczne od przepisów prawnych,
• mają świadomość odpowiedzialności i konsekwencji działań w sferze medialnej,
• potrafią czytać ze zrozumieniem wybrane akty prawne i kodeksy etyczne,
• potrafią podać przykłady nieuczciwych praktyk w reklamie,
• wyrabiają nawyk samodzielnej refleksji etycznej nad treściami przekazywanymi w środkach masowego przekazu,
• potrafią przygotować logiczny wywód na temat regulacji mediów;
• są w stanie diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych;
Inne kompetencje
• wykorzystują zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnej regulacji mediów,
• potrafią diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych systemów,
• zastanawiają się nad swoim cyfrowym śladem i profilem,
potrafią krytycznie odróżnić teorię od praktyki;
Kryteria oceniania
Metody:
- opis,
- objaśnianie z elementami wykładu,
- dyskusja,
- projekt.
Kryteria oceniania:
- obecności (do zaliczenia przedmiotu wymagane są minimum 4 obecności; prowadząca nie przewiduje możliwości zaliczenia zajęć, na których student nie był obecny; usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach jest wliczana do czterech dopuszczalnych nieobecności),
- czynny udział w zajęciach (aktywność, debata),
- test pisemny w języku angielskim z materiału omówionego na zajęciach (uzyskanie ponad 50 proc. maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia).
Zaliczenie przedmiotu będzie możliwe do uzyskania przez studentów po spełnieniu wszystkich wymienionych kryteriów oceniania. Prowadząca nie przewiduje możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Bayer J., Bard P., Vosyliūtė L., Luk N., Strategic Lawsuits Against Public Participation (SLAPP) in the European Union. A Comparative Study (June 30, 2021). Dostępny w internecie: https://ssrn.com/abstract=4092013 [dostęp: 28.09.2023 r.].
2. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Wąsowski K. (red. nauk.), Media w erze cyfrowej. Wyzwania i zagrożenia. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2021.
3. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Prawo mediów. Warszawa, Polska: C.H. Beck 2022
4. Drożdż M. (red.), Prywatność w sieci - dobro osobiste czy społeczne, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2016.
5. Eberwein T., Fengler S., Karmasin M. (eds.), The European Handbook of Media Accountability. Routledge 2018.
6. Fengler S., Eberwein T., Karmasin M. (eds.), The Global Handbook of Media Accountability. Routledge 2022.
7. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Media elektroniczne: współczesne problemy prawne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016.
8. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe: zagadnienia wybrane, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2019.
9. IAB Polska, Branże regulowane w social media [online]. Dostępny w internecie: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/IAB-Polska_Branze-Regulowane-w-social-media_022021.pdf [dostęp: 28.09.2023 r.].
10. Newman N., Journalism, media, and technology trends and predictions 2024 [online]. Dostępny w internecie: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2024 [dostęp: 28.05.2024 r.].
11. Ślęzak P. (red. nauk.), Prawo mediów. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2020.
12. Zaremba M., Drozdowicz K. Łoszewska-Ołowska M., (red.), Prawo prasowe. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
W cyklu 2024Z:
1. Bayer J., Bard P., Vosyliūtė L., Luk N., Strategic Lawsuits Against Public Participation (SLAPP) in the European Union. A Comparative Study (June 30, 2021). Dostępny w internecie: https://ssrn.com/abstract=4092013 [dostęp: 28.09.2023 r.]. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: