Etykieta językowa 2700-M-DM-Z3ETJE-DZI
W skład tematyki wykładu wchodzą takie zagadnienia, jak: grzeczność jako gra, strategie grzeczności; historyczne zmiany w etykiecie; wpływ przełomu 1989 r. na formy i funkcje etykiety; demokratyzacja obyczajów grzecznościowych; różnice pokoleniowe w zachowaniach grzecznościowych; grzeczność polska a grzeczność innych kręgów kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studenci:
1. znają pojęcie etykiety (grzeczności) językowej oraz miejsce etykiety w triadzie aksjologicznej etyka – estetyka – etykieta,
2. znają sposoby nazywania relacji na ty, na pan, pani oraz relacji tzw. pośrednich, 3. znają tytulaturę,
4. wiedzą, co oznacza tzw. nawias grzecznościowy; znają formy i formuły powitań oraz formy i formuły pożegnań,
5. znają formy i funkcje takich aktów grzeczności, jak pytanie grzecznościowe, komplement, przeproszenie, gratulacje, kondolencje, pozdrowienia,
6. mają świadomość różnic między etykietą towarzyską a zawodową,
7. znają polską tradycję grzecznościową i różnice międzykulturowe,
8. zdają sobie sprawę z ewolucji najnowszej grzeczności, różnic w zachowaniach grzecznościowych młodego, średniego i starszego pokolenia,
9. widzą związek między stanem współczesnej etykiety a takimi procesami jak demokratyzacja obyczajów, amerykanizacja życia, globalizacja i dominacja kultury masowej.
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci:
1. potrafią kształtować wizerunek własny jako osoby dobrze wychowanej,
2. potrafią świadomie wpływać na skuteczność komunikacyjną za pomocą zachowań grzecznościowych,
3. umieją stosować odpowiednie formy zwracania się do odbiorcy w różnych sytuacjach i w różnej hierarchii zawodowej i społecznej zależności.
4. rozumieją potrzebę szanowania odmienności obyczajów grzecznościowych innych kultur.
INNE KOMPETENCJE
Studenci zdają sobie sprawę z potrzeby szanowania partnera ze względów humanitarnych, a nie ze względu na doraźne korzyści.
Kryteria oceniania
Znajomość lektur i treści wykładów.
Egzamin pisemny w formie testu jedno- i wielokrotnego wyboru.
Fakultatywnie wygłoszenie referatu na temat grzeczności językowej innych kultur (podniesie to ocenę końcową o pół stopnia).
Brak możliwości poprawy pozytywnych ocen końcowych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Literatura wymagana
Małgorzata Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013
Małgorzata Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2021
Irena Kamińska-Radomska, Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Warszawa 2020
2. Literatura zalecana
Małgorzata Marcjanik, Polska grzeczność językowa, Kielce 2002
Grzeczność nasza i obca, red. Małgorzata Marcjanik, Warszawa 2005
Małgorzata Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: