Specjalizacja prasowa 2700-M-DM-Z2SPPR-DZI
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja
Poprzez szereg autorskich, metodycznie opracowanych ćwiczeń, pisemnych i ustnych, zaproponowanych przez Prowadzącą, Studenci będą podczas zajęć nabywać zarówno techniczne umiejętności sprawnego posługiwania się polszczyzną w pisaniu recenzji, jak i te merytoryczne, ucząc się krytycznego myślenia oraz trafnego i ciekawego opisu połączonego z komentarzem, uwzględniając przy tym podstawowe cechy gatunkowe recenzji w swoich tekstach.
Inspiracjom, wzajemnym wymianom myśli i uchwyceniu charakterystyki recenzji, będzie towarzyszyła lektura wybranych przez Studentów lub Prowadzącą, tekstów.
Studenci będą przygotowywać swoje recenzje zarówno podczas zajęć, kiedy będą na bieżąco wspólnie omawiane, jak i poza nimi. Prowadząca omówi je na ostatnich zajęciach.
Recenzje mogą dotyczyć dzieł dowolnych dziedzin sztuki i kultury w zależności od wyboru i preferencji Studentów.
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad
Podczas zajęć omówione zostaną poszczególne etapy przygotowania, przeprowadzania oraz publikacji wywiadu prasowego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wywiadu publicystycznego.
Poprzez szereg autorskich i metodycznie opracowanych przez Prowadzącą ćwiczeń, a zwłaszcza poprzez prezentację i wspólne omawianie podczas zajęć wybranych wywiadów, także w ramach współpracy z Absolwentami Uniwersytetu Warszawskiego, Studenci w praktyczny sposób uzyskają lub udoskonalą swoje umiejętności sporządzenia wywiadu prasowego na wszystkich etapach jego przygotowania.
Możliwe jest także przeprowadzenie wywiadu podczas zajęć z zaproszonym przez Prowadzącą lub Studentów Gościem.
Inne moduły:
Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny wymiar zajęć realizowany będzie poprzez pracę nad tematami. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów.
Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in.
● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd.
● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne
● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem
● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing
● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych
● praca z otwartymi zasobami
● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna specyfikę gatunku recenzji prasowej
- zna zasady przygotowywania i publikacji recenzji w prasie oraz dodatkowo, w internecie
- zna zasady poprawnego, ale także stylistycznie oryginalnego posługiwania się językiem polskim w tworzeniu tekstów publicystycznych w gatunku recenzji, a także podstawowe zasady redakcji i korekty tekstu
UMIEJĘTNOŚCI
1. publicystyczne oraz komunikacyjne
- umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie wypowiedź publicystyczną w gatunku recenzji
- umie pracować w mediach jako publicysta i kreować własne medium
- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy publicystycznej oraz odpowiednim oprogramowaniem
- umie świadomie wybierać dzieła w celu ich zrecenzowania oraz krytycznie się do nich odnieść w tekście prasowym
- umie napisać recenzję w dziedzinie własnych zainteresowań
- umie sformułować własną opinię, przedstawić swój punkt widzenia, podjąć konstruktywną krytykę
- umie skomentować, omówić, opisać czy ocenić artystyczną/kulturalną/społeczną działalność
- umie przeanalizować i omówić wypowiedź publicystyczną – tekst recenzencki innego Autora
2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja, kreatywność, samodzielne myślenie
INNE KOMPETENCJE
- uwzględnia i szanuje zasady etyki dziennikarskiej oraz estetyki słowa w swojej pracy
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna specyfikę wywiadu prasowego oraz zasady jego przygotowania, sporządzania i publikacji
- zna wybrane przykłady wywiadów prasowych innych Autorów
- zna zasady ogólne zasady prowadzenia rozmowy z osobami ze świata kultury i sztuki, zwłaszcza w przypadku wywiadu publicystycznego
- zna różnice pomiędzy prowadzeniem wywiadu informacyjnego i publicystycznego
- zna zasady poprawnego, ale także stylistycznie oryginalnego posługiwania się językiem polskim zarówno podczas rozmowy, jak i w tworzeniu i redagowaniu wywiadu prasowego
UMIEJĘTNOŚCI
1. informacyjne, publicystyczne oraz komunikacyjne
- umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie publikację w gatunku wywiadu
- umie nawiązać kontakt i prowadzić rozmowę na dany temat i współpracować z ludźmi zwłaszcza ze świata kultury w ramach prowadzenia z nimi rozmowy, ale także twórczej wymiany myśli
- umie świadomie wybierać problemy oraz zagadnienia z życia kulturalnego czy społecznego w celu prezentacji publicystycznej
- umie przygotować się do wywiadu, sporządzić ewentualny scenariusz rozmowy, rozmawiać, zadając trafne i ciekawe, pytania, prowadząc konstruktywny dialog z rozmówcą lub uzyskując potrzebne informacje, utrwalać rozmowę w zależności od potrzeb i możliwości technicznych, „spisać” rozmowę z nagrania lub notatek, zredagować wywiad zgodnie z podstawowymi zasadami poprawnej polszczyzny, edycji i korekty tekstu
- umie w zależności od formy wywiadu, sformułować własny pogląd i podjąć twórczą dyskusję
- umie przeanalizować i omówić wywiad innego Autora w kontekście zgodności jego pracy z profesjonalnymi i merytorycznymi zasadami dobrego dziennikarstwa i publicystyki
2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja, kreatywność, samodzielne myślenie
INNE KOMPETENCJE
- uwzględnia i szanuje zasady etyki dziennikarskiej oraz estetyki słowa w swojej pracy, a także kultury rozmowy
Inne moduły:
Student m.in.
● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu
● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską
● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia
● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną
● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować
● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych
● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału
● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja
Zgodnie z ogólnym wytycznymi dot. wszystkich modułów – ocena z dwóch prac pisemnych, czyli recenzji prasowych oraz aktywność i praca podczas zajęć – wykonywanie ćwiczeń. Ponadto obecność na zajęciach. Ze względu na dwa spotkania, dopuszczalna jest jedna nieobecność w wyjątkowej i usprawiedliwionej sytuacji. Nieobecność będzie wymagała ponadto napisania jednego dodatkowego tekstu.
Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia jest jeden tekst w gatunku recenzji napisany podczas zajęć oraz jeden tekst (także recenzja) przygotowany poza nimi i przesłany mailowo zgodnie z ustalonym i podanym przez Prowadzącą ostatecznym terminem dostarczenia prac.
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad
Zgodnie z ogólnym wytycznymi dot. wszystkich modułów – ocena z dwóch prac pisemnych oraz aktywność i praca podczas zajęć – wykonywanie ćwiczeń, omawianie prezentowanych wypowiedzi. Ponadto obecność na zajęciach. Ze względu na dwa spotkania oraz praktyczny charakter zajęć, dopuszczalna jest jedna nieobecność, jednak w wyjątkowej i usprawiedliwionej sytuacji. Nieobecność będzie wymagała sporządzenia dodatkowego ćwiczenia zadanego przez Prowadzącą.
Zaliczenie na ocenę
Podstawą zaliczenia i oceny jest jedna praca sporządzona podczas zajęć, w tym przypadku research i przykładowe pytania/zarys/scenariusz wywiadu oraz przygotowany poza zajęciami krótki wywiad prasowy o dowolnej tematyce. Ewentualny wywiad przeprowadzony podczas zajęć podlega wyższej ocenie oraz nie wymaga „wersji papierowej”.
Inne moduły:
1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Dodatkowa nieobecność może zostać odrobiona poprzez zadanie wyznaczone przez wykładowcę, którego nieobecność dotyczy.
2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć.
3. Przygotowywanie zleconych przez wykładowcę – 3-5 w semestrze. Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej.
4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4.
Literatura
Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja i Wywiad
Podana w ogólnym sylabusie dot. wszystkich modułów oraz w zależności od preferencji Studentów
Inne moduły:
Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: