Prowadzony w
cyklach:
2024Z, 2025Z
Kod Erasmus: 15.1
Kod ISCED: 0321
Punkty ECTS:
4
Język:
polski
Organizowany przez:
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Zasoby internetowe 2700-M-DM-Z1ZAIN
Podejmowane zagadnienia:
- zasady działania przeglądarek internetowych i wyszukiwarek oraz baz danych,
- mechanizmy i narzędzia skutecznego wyszukiwania zasobów w sieci,
- wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w wyszukiwaniu zasobów,
- wykorzystanie zasobów open data,
- wybrane aspekty aktywności (handel, płatności, bankowość, urzędy, zdrowie) w Internecie,
- uwarunkowania techniczne funkcjonowania sieci (dostęp do Internetu), usługi sieciowe,
- bezpieczeństwo teleinformatyczne,
- zagrożenia w korzystaniu z zasobów Internetu,
- pozytywne i negatywne skutki wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza,
- zapewnienie dostępności cyfrowej zasobów internetowych.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Przedmiot obejmuje wiedzę o narzędziach i metodach bezpiecznego gromadzenia oraz wyszukiwania i dystrybucji cyfrowych zasobów informacyjnych w Internecie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- studentka/student zna podstawy techniczne funkcjonowania sieci i Internetu,
- zna aktualny potencjał informacyjny i usługowy dostępny w Internecie,
- ma wiedzę na temat gromadzenia i mechanizmów wyszukiwania informacji w zasobach Internetu,
- zna podstawy bezpiecznego korzystania z sieci,
- zna podstawowe zasady wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza i wyszukiwania zasobów internetowych.
Umiejętności:
- studentka/student umie skorzystać w pracy dziennikarskiej z potencjału informacyjnego i usługowego dostępnego w Internecie,
- potrafi skutecznie i sprawnie wyszukiwać i gromadzić informacje,
- potrafi zapewnić dostępność cyfrową zasobom.
Inne kompetencje:
- studentka/student ma świadomość dynamiki zmian w zakresie konwergencji mediów klasycznych i nowych mediów,
- identyfikuje i wykorzystuje nowe narzędzia istotne dla pracy dziennikarza z zachowaniem zasad etyki i rzetelności dziennikarskiej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład (w formie kilku prezentacji na platformie Moodle),
- ćwiczenia praktyczne do samodzielnego wykonania z użyciem wyszukiwarek,
- ćwiczenia praktyczne do autodiagnozy bezpieczeństwa korzystania z zasobów.
Kryteria oceny:
- test wielokrotnego wyboru oraz z pytaniami otwartymi, zamieszczony na platformie Moodle,
- test rozwiązywany jest w konkretnym czasie, jednolitym dla wszystkich studentów,
- test obejmuje pytania z wykładu, wymaga także wykonania ćwiczeń praktycznych i zamieszczenia ich wyniku.
Literatura
- Kurs na platformie Navoica Narzędzia cyfrowej gospodarki: https://navoica.pl/courses/course-v1:AkademiaWSB+NCG1.2+2022.3/about.
- Inne kursy sukcesywnie oferowane na platformie Navoica (platformę tworzą polskie uczelnie, które udostępniają bezpłatne kursy e-learningowe obejmujące m.in. szereg zagadnień technologii informacyjnych).
- Skrypt UW: http://pi.mimuw.edu.pl (rozdział 4 Przeglądarki internetowe).
- Raport Generatywna AI na UW: https://delab-uw.github.io/genai_site/.
- Konkretne strony, portale, wyszukiwarki internetowe, umożliwiające uzyskanie zasobów (szczegółowo opisane w materiałach dydaktycznych przedmiotu).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: