Wprowadzenie do edukacji medialnej 2700-M-DM-Z1WEDME
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków.
Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in.
1. Różne rozumienia edukacji medialnej.
2. Modele kompetencji medialnych.
3. Metodyka edukacji medialnej.
4. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty.
5. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych
- zna wybrane wyniki badań kompetencji medialnych
- rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego
- wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się
- zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady
Umiejętności
- umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu
- umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków
- umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się)
Inne kompetencje
- wymienia przykłady rozmaitych działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce
- rozumie, na czym polegają trudności w badaniach kompetencji medialnych
Kryteria oceniania
Końcowy pisemny test zaliczeniowy
Literatura
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.
* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] ps://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/
* Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice.
* Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67.
* Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90.
* Kaszewski Krzysztof, 2019, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej [w:] Maciejak Katarzyna, Trysińska Magdalena, red., 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa, s. 291-302.
* Lange Rafał (red.), 2023, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html
* Ogonowska Agnieszka, Walecka-Rynduch Agnieszka, 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków.
* Ptaszek Grzegorz, 2019, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków.
* Pyżalski Jacek, 2020, EU Kids Online 2020 - Polska, [na:] https://www.poznan.pl/mim/smartcity/attachments.att?co=show&instance=1104&parent=143340&lang=pl&id=313946
* Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.
* Strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://owm.edu.pl/; https://lekcjaenter.pl/; https://demagog.org.pl/; https://media.ceo.org.pl/; https://dbamomojzasieg.pl/; https://www.ptem.org.pl/; https://indid.pl/; https://panoptykon.org/; https://fdds.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: