Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów 2700-M-DM-Z1SKOM
Pojęcia wpływu i zmiany (wprowadzenie do problematyki badania skutków oddziaływania mediów; społeczna historia mediów, media i dziennikarstwo w systemie społecznym).
Przegląd teorii oddziaływania (ujęcie funkcjonalne, poglądy na temat skutków komunikowania masowego, hipoteza porządku dziennego, teoria spirali milczenia).
Wybrane mechanizmy tworzenia obrazu świata przez media (świadomość zmediatyzowana; symulakryczność kultury współczesnej).
Od piśmienności do postpiśmienności.
Czym grozi oglądanie telewizji?
Media – kultura masowa – procesy globalizacji.
Społeczeństwo informacyjne – warunki funkcjonowania (korzyści i zagrożenia).
Kultura i społeczeństwo w epoce cyfryzacji lub: jak i czy Internet niszczy kulturę?
Nowe sposoby społecznej samoorganizacji: wikonomia? netokracja? kultura uczestnictwa?
Kultura partycypacji medialnej i prosumpcja medialna.
Algorytmizacja życia społecznego, czyli „władza algorytmów”
Media i komunikacja społeczna jako temat/tworzywo i/lub wzorzec gatunkowy dzieła artystycznego; np. literacki „taniec z mediami”.
Multimedialność współczesnego teatru.
Transmisyjność jako nowy model kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie kształcenia student:
/wiedza/
- zna etapy społecznego rozwoju mediów,
- rozpoznaje zasady oddziaływania mediów na społeczeństwo i kulturę
(w perspektywie diachronicznej i synchronicznej),
- zna podstawowe teorie oddziaływania oraz posługuje się właściwą dla nich terminologią.
/umiejętności/
- umie powiązać wiedzę o rozwoju mediów ze zmianami kulturowymi,
- potrafi wskazać i wyjaśnić rolę mediów w kulturze,
- samodzielnie komentuje oraz interpretuje zależności mediów i życia społecznego.
/kompetencje społeczne/
- rozumie znaczenie mediów dla rozwoju cywilizacji,
- docenia rolę mediów w procesie zachowania dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną.
Zaliczenie w formie pisemnej (test końcowy) i/lub ustnej (rozmowa końcowa).
Ostateczna forma zaliczenia (pisemna lub ustna) określona zostanie do połowy grudnia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013.
J. Van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa - Kraków 2002.
M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Wprowadzenie
L. H. Lapham. Przeł. N. Szczucka. Warszawa 2004.
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
G. Sartori, Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007.
M. Nowina-Konopka, Zarządzanie informacją w nowych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
J. Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Pod red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.
P. Siuda, Kultury prosumpcji. O niemożności powstawania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Aspra, Warszawa 2012.
P. Siuda, A. Koralewska, Japonizacja, anime i jego polscy fani, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014.
A. Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2012.
E. Mistewicz, Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015.
D. Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. M. Fronia, Warszawa 2008.
A. Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: