Edukacja medialna 2700-M-DM-Z1EDME
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków.
Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in.
1. Różne rozumienia edukacji medialnej.
2. Modele kompetencji medialnych.
3. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się).
4. Metodyka edukacji medialnej.
5. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych;
- rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego
- wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się
- zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady
Umiejętności
- umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu
- umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków
- umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się)
Inne kompetencje
- wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce
Kryteria oceniania
Końcowy pisemny test zaliczeniowy
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.
* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/
* Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice.
* Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67.
* Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
* Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.
* strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.fundacjanowemedia.org/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://media.ceo.org.pl/; https://demagog.org.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: