Aspekty etyczne w PR 2700-M-DM-D4ASET-PRM
Przedmiot zawiera następujące elementy:
• Analiza sfer zadaniowych public relations ze szczególnym uwzględnieniem lobbingu, sponsoringu, relacji ze społecznościami lokalnymi, crisis management oraz z mediami.
• Implikacje moralne wynikające z istoty PR (informacje, wizerunek, kształt i kreowanie opinii a prawda, poufność, wolność, godność ludzka).
• Podstawowe założenia etyki w public relations. Pojęcie standardów etycznych.
• Branża PR a etyka. Rada Etyki Public Relations i jej wpływ na stanowienie i egzekwowanie norm etycznych polskim public relations. Siedem grzechów głównych polskiego PR.
• Kodeksy etyczne i ich tworzenie. Organizacyjne kodeksy postępowania. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations. Kodeksy międzynarodowe.
• Standardy etyczne a praktyka dyskredytacji.
• Standardy prawne a standardy etyczne w działalności PR – wzajemne relacje.
• Etyka w dziennikarstwie. Relacje z mediami. Etyczne aspekty konstrukcji materiałów informacyjnych.
• Programy etyczne w firmach. Problem uczciwej konkurencji. Instytucje stojące na straży przestrzegania standardów etyki
zawodowej.
• Analizę zagadnień prawnych związanych z wykonywaniem zawodu specjalisty public relations
• Analizę przypadków naruszeń przepisów prawnych w komunikacji marketingowej
• katalog właściwych praktyk z punktu widzenia prawnego
Nakład pracy studenta:
Konwersatorium = 30 godz. (podzielone po 15 godz. na prowadzącego)
Samodzielne przygotowanie do zajęć
½ godz. tyg. = 15 godz.
Przygotowanie do projektów = 15 godz.
Razem = 60 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations
2. zna Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR
3. zna Grzechy Główne Polskiego PR – dokument Rady Etyki PR
4. zna orzeczenia i opinie Rady Etyki PR
5. zna przepisy prawne, mające zastosowanie w komunikacji marketingowej
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie odróżnić zapisy poszczególnych kodeksów
2. umie przeanalizować problem pod kątem jego zgodności z zapisami kodeksów etyki
3. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej etyczności
4. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej zgodności z prawem
5. umie wyodrębnić poszczególne przepisy prawa dotyczące komunikacji marketingowej
6. umie zastosować się w praktyce do założeń prawnych i etycznych zawodu specjalisty public relations
INNE KOMPETENCJE
1. rozumie na czym polega odpowiedzialność PR-owca w związku z wykonywanym zawodem, w kontekście zapisów wspomnianych kodeksów,
2. rozumie wagę etyki w zawodzie specjalisty public relations
3. posiada kompetencje oceny zgodności prowadzonych działań z obowiązującym prawem
4. posiada umiejętności oceny w kategoriach prawności i etyczności działań i zachowań
Kryteria oceniania
Egzamin praktyczno-teoretyczny w formie przygotowania zleconych dogłębnych analiz przypadków naruszeń etycznych oraz zleconych zadań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Gawroński S.: Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2006.
2. Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.
3. Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunku rozwoju, PWN, Warszawa 2006.
4. Seitel F. P.: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003.
5. Złe praktyki, Raport z badań, Rzeszów 2008.
6. E. Hope, Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Difin, Warszawa 2013.
7. Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations, Warszawa 2020.
I inne w miarę akturlanych potrzeb.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: