Językowe warsztaty - fotografia i tekst 2700-M-DM-D3JWFT-FPR
"Językowe warsztaty - fotografia i tekst", których zwieńczeniem jest napisanie własnego eseju inspirowanego wybraną fotografią, rozpoczynają się od poznania i zdobycia umiejętności wyróżnienia spośród innych gatunków literackich figury retorycznej, którą jest Ekfraza. Ekfraza, jako forma mini opowieści inspirowanej fotografią, jest wstępem do poznania formy rozbudowanej, którą jest Esej. W tym kroku studenci zapoznają się już z definicją, historią, rodzajami i stylami esejów; czytają i analizują przykłady esejów o fotografii (ale i o obrazach - np. esej Zbigniewa Herberta o twórczości Piera della Francesca z tomu "Barbarzyńca w ogrodzie") oraz teksty mogące być dla skonstruowania takiego eseju pomocne - interpretujące fotografię, szukające odpowiedzi o miejsce fotografii we współczesnym świecie, socjologiczne, filozoficzne, krytyczne, także fragmenty wybranej beletrystyki, pamiętników, szkiców oraz wiersze. Po poznaniu sposobów konstruowania esejów studenci tworzą własne eseje o fotografii. W całym semestrze piszą trzy prace - dwa mini eseje jako wprawki językowe, jeden, pod hasłem: "Rola fotografii w filmie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza: potrafi rozpoznać ekfrazę i esej na tle innych form literackich, literacko-naukowych i publicystycznych, zna ich genezę, konstrukcję, rodzaje, zna też autorów cenionych za eseje o fotografii oraz przykłady ich twórczości;
umiejętności: samodzielnie konstruuje i pisze teksty o fotografii zawierające cechy eseju (maksymalnie zbliżone do tej formy pisemnej wypowiedzi);
inne kompetencje: wie co to intertekstualność, przekład intersemiotyczny i próbuje stosować dialogiczność we własnych tekstach; prawidłowo cytuje i przytacza wypowiedzi i fragmenty utworów, prawidłowo tworzy bibliografię;
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie, frekwencja, aktywność) - 25 proc.
- śródsemestralne pisemne teksty kontrolne - 20 proc.
- pisemna praca semestralna (esej) - 55 proc.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
R. Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Aletheia, 2011.
J. Berger, „Sposoby widzenia”, Aletheia 2008 oraz „O patrzeniu”, Aletheia 1999.
P. Bernacki, „Przepisać obraz – kilka uwag na temat ekfrazy”, on-line: http://lyzkamleka.poezja-art.eu/wp-content/uploads/2013/07/ekfraza- Przepisać-obraz.pdf.
R. Caillois, „Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni”, PIW 2019.
U. Czartoryska, „Fotografia - mowa ludzka”, Słowo/Obraz/Terytoria 2006.
J. Dehnel, "Fotoplastikon", Wydawnictwo W.A.B. 2009.
K. Dybciak, „Inwazja eseju”, [w:] „Pamiętnik Literacki” 1977.
S. Edwards, „Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie”, Nomos 2014.
Z. Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie”, Wydawnictwo Test 1991.
H. Lethen, „Cień fotografa. Obrazy i rzeczywistość”, Universitas, 2016.
W. J. T. Mitchell, „Czego chcą obrazy?”, NCK 2015.
W. Nowicki, „Dno oka. Eseje o fotografii”, Wydawnictwo Czarne, 2010.
S. Sikora, „Fotografia. Między dokumentem a symbolem”, Świat Literacki, 2005.
S. Sontag, „O fotografii”, Wydawnictwo Karakter, 2009.
F. Soulages, „Estetyka fotografii. Strata i zysk”, Universitas, 2012
M. Skwara, S. Wysłouch, „Ut pictura poesis”, Słowo/Obraz/Terytoria 2006.
A. Ligocki, „Czy istnieje fotografia socjologiczna?”, Wydawnictwo Literackie, 1987.
T. Radziewicz, „Od ekfrazy do infrazy”, w: „Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury”, pod red. naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 167-181.
T. Wroczyński, „Esej – zarys teorii gatunku”, [w] „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 5/6.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: