Fotoreportaż - fotoedycja 2700-M-DM-D3FOFO-DOK
"W trakcie wykładu, dzięki prezentacjom multimedialnym, studenci będą mogli zapoznać się z kluczowymi postaciami historii fotografii dokumentalnej i reportażowej. Zaprezentowane i omówione zostaną podstawowe definicje fotografii. W oparciu o przykłady prac fotografów, będą prowadzone poszukiwania różnic i przenikania się dokumentu oraz reportażu.
Przeprowadzona zostanie retrospektywna analiza twórczości wielkich fotografów. W oparciu o wybrane fotografie, studenci będą mogli przeanalizować w jakim środowisku i z jakich powodów czy w jakim celu tworzyli czołowi przedstawiciele fotografii dokumentalnej i reportażowej; jak pracowali, jaki mieli warsztat i jak wpłynęli na życie społeczne i kulturalne.
Na podstawie fotografii przyniesionych przez studentów, przeprowadzana będzie analiza i dokonywany podział zdjęć pod katem rożnych kryteriów. Nauka analitycznego i krytycznego spojrzenia na poszczególne prace oraz – w oparciu o uprzednio zaprezentowane definicje – sztuki dokonywania wyboru. Przy okazji prezentacji wybranych zdjęć, poruszona zostanie kwestia doboru tematu i etyki zawodowej.
Znaczenie i wpływ fotografii społeczna i humanistyczna na zmiany dokonujące się w świadomości i kształtowanie postaw.
Podjęte będą próby interpretacji poszczególnych zdjęć jako prac niezależnych i w kontekście materiałów pisanych. Dokonywana będzie analiza wzajemnego przenikania się dokumentu i reportażu na podstawie zdjęć z festiwali, wystaw i archiwów. Wspólne ćwiczenia będą oscylować wokół pytania czy wszystko może być dokumentem, gdzie kończy się rzeczywistość a zaczyna kreacja.
"
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
"Wiedza
Absolwent uzyska wiedzę teoretyczna i praktyczna z zakresu fotografii dokumentalnej i reportażowej. Nauczy sie rozpoznawać różne rodzaje fotografii i związany z nimi warsztat.
Umiejętności
Student zdobędzie umiejętność analitycznego spojrzenia na obraz i zdolność interpretacji tematu.
Kompetencje
Zdobycie kompetencji przeprowadzania analiza pojedynczych zdjęć czy cykli będzie naturalnym efektem przeprowadzanych ćwiczeń. Absolwenci naucza się tez dokonywania wyboru i dokumentowania wybranych zagadnień.
"
Kryteria oceniania
Zaliczenie poprzez analizę zadanych ćwiczeń.
Bierzące wykonywanie prac fotograficznych.
Kontrola obecności.
Port folio.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
"Jan Jeffrey „Jak czytać fotografię”.
John G.Morris „Moja historia fotografii prasowej”.
Susan Sontag „Widok cudzego cierpienia”..
Wskazane pozycje przez wykładowcę w trakcie zajęć.
"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: