Film dokumentalny 2700-M-DM-D3FIDO-DOK
Zajęcia dotyczyć będą szeroko pojętej tematyki filmu dokumentalnego, rozumianego jako „praktyczne ucieleśnienie kontrowersji dotyczących relacji między kinem a rzeczywistością”. W świetle tej myśli Mirosława Przylipiaka, kino dokumentalne jawi się jako sfera negocjacji, dyskusji nad definicją, jako sfera graniczna i niepewna. Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć obejmować będą zatem nie tylko przegląd modeli i poetyk oraz przykładów ich realizacji w praktyce. Te będą bowiem stanowiły punkt wyjścia dla eksploracji sposobów w jakie manifestuje się dokumentalizm również na pograniczach kino fikcji/audiowizualne formy niefikcjonalne (mockument, found footage, video esej, webdocumentary itd.). Wybrane przykłady współczesnych filmów dokumentalnych i ich analiza pod kątem postaci bohatera filmu dokumentalnego posłużą przygotowaniom do pracy nad pitchingiem własnego pomysłu na film dokumentalny. Przedmiot realizowany jest w formie konwersatorium z elementami wykładu i ćwiczeń. Jego częścią są też spotkania z zaproszonymi gośćmi - ekspertami w sferze kina dokumentalnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- analizuje narzędzia dokumentalne i język kina dokumentalnego
- potrafi umiejscowić fenomen i miejsce kina dokumentalnego w kulturze audiowizualnej
- zna kluczowe nurty, style i kierunki kina dokumentalnego (i jego pogranicza) na świecie i w Polsce
- ma świadomość procesów artystyczno-produkcyjnych, które mają wpływ na powstanie filmu dokumentalnego
- orientuje się w nowych formach dokumentalnych i tych z pogranicza fiction/non fiction
- Potrafi analizować formę wizualną i treść filmu dokumentalnego
- zna zasady przygotowania pitchingu filmu dokumentalnego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywność w dyskusjach, prezentacja na temat bohatera w filmie dokumentalnym, przygotowanie pracy zaliczeniowej (pitching)
Zaliczenie cząstkowe: praca na temat bohatera w wybranym filmie dokumentalnym.
Zaliczenie końcowe: pitching pomysłu na film dokumentalny.
Zaliczenie na ocenę.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. Helman, A propos realizmu [w:] „Kwartalnik filmowy” 2011 nr 75-76
M. Przylipiak „Poetyka kina dokumentalnego” Gdańsk 2000
S. Curran Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011
M. Rabinger, Directing the Documentary, Londyn 2009
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka Filmowa, 2010.
Docąd - rozmowy z polskimi dokumentalistami
Zbiór wideo esejów online
Lista filmów dokumentalnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: