Teorie PR 2700-M-DM-D2TEPR-PRM
Zakres zagadnień:
Przygotowanie do rozwiązywania zadania zaliczeniowego:
1.Zasady przygotowywania i przedstawiania prezentacji
2. Krytyczne myślenie w życiu codziennym i w nauce
Zagadnienia związane z przedmiotem:
1. Historia public relations
2. Czym jest teoria – definicja, typy podziałów teoretycznych
3. Przegląd najważniejszych nurtów teoretycznych w public relations
4. Przegląd źródeł wiedzy na temat teorii PR – bazy naukowe, czasopisma naukowe, organizacje branżowe i towarzystwa naukowe, literatura
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Znajomość źródeł wiedzy naukowej na temat public relations
• Znajomość głównych nurtów teoretycznych w public relations, monografii naukowych i publikacji specjalistycznych, organizacji branżowych i towarzystw naukowych, które są źródłami wiedzy
Umiejętności
• Umiejętność poszukiwania wiedzy w dostępnych źródłach naukowych i ich krytyczna ocena
• Umiejętność krytycznej lektury tekstów naukowych i porównywania koncepcji teoretycznych różnych twórców – prowadzenie analizy teoretycznej na potrzeby pisemnych prac naukowych
Kompetencje społeczne
• Rozumienie uwarunkowań rozwoju public relations jako dyscypliny naukowej
• Rozumienie zasad prowadzenia dyskursu naukowego na przykładzie tekstów związanych z public relations
• Praca zespołowa nad identyfikowaniem i rozwiązywaniem problemów związanych z public relations
• Umiejętność prezentowania rozwiązania będącego efektem pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Punktacja (maksymalnie 100 pkt) jest przyznawane za
• obecności na zajęciach - 40 pkt za obecność na wszystkich zajęciach, mniejsza liczba obecności jest punktowana proporcjonalnie)
• ocena za pracę wykonaną grupowo (maksymalnie 60 pkt). Szczegóły dotyczące zadania zostaną podane na początku semestru.
Kryteria oceny pracy grupowej (prezentacji):
1. Spójność uzyskanych odpowiedzi z zadanymi pytaniami
2. Wyczerpanie tematu, dogłębność analizy
3. Poprawność językowa – brak błędów pisowni, wyrazowych, gramatycznych, stylistycznych i merytorycznych
4. Warstwa wizualna – przejrzystość, schludność, atrakcyjność graficzna
Punkty są sumowane. Suma punktów jest przeliczana na oceny w następujący sposób:
0-70 pkt - 2
71-75 pkt - 3
76-80 pkt - 3,5
81-85 pkt - 4
86-90 pkt - 4,5
91 pkt i więcej - 5
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Barlik J., "Doskonałe Public Relations. Teorie, kontrowersje, debaty", Poltext, 2020
Bernays E., Krystalizacja opinii publicznej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019
Budzyński W., Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość, MT Biznes, Warszawa 2017
A. Łaszyn, D. Tworzydło, „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce”, Warszawa-Rzeszów, 2016
Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006
Olędzki J. (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Aspra-JR, Warszawa 2010
Olędzki J. (red.): Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, Aspra-JR, Warszawa 2011
Świątecki A.: Zintegrowane komunikowanie marketingowe, Warszawa 2001
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Wydanie 6, Wolters Kluwer, Warszawa 2015
Szymańska A.: Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2004
Zając Ł., Po co jest PR, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2018
Literatura do rozwiązania zadania zaliczeniowego
Cotrell S., Podręcznik studiowania, Zysk i S-ka, Poznań 2007
Orłoś M., Jak występować i zabłysnąć, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015
Wasylczyk P., Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Literatura dodatkowa
Botan C., Hazleton V. (red.): Public Relations Theory II, Routledge 2006
Brunner B., Public Relations Theory: Application and Understanding, Wiley-Blackwell 2019
Caywood C. (red.): The Handbook of Strategic PR and Integrated Marketing Communications, McGraw-Hill Education, 2012
Central European Journal of Communication, vol. 4, Spring 2011 – cały numer
Duhe S. (red.). New media and public relations (third edition), Peter Lang 2017
Grunig L., Grunig J., Dozier D.: Excellent Public Relations and Effective Organizations, Routledge 2002
Grunig J., Hunt T., Managing Public Relations, Wadsworth Inc Fulfillment, 1984
Heath R., Coombs T.: Todays’ Public Relations. An Introduction, Wiley, 2006
Holtzhausen, D. R., Public Relation as Activism, Routledge, 2013
Ki E-J. (red.): Public Relations as Relationship Management. A Relational Approach to the Study and Practice of Public Relations. 2nd edition, Routledge 2015
L’Etang, J., (red.).: The Routledge Handbook of Critical Public Relations, Routledge 2016
Toth E. (red.). The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management. Challenges for the Next Generation, Routledge 2007.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Weryfikacja osiągniętych efektów nauczania następuje w trybie zdalnym (platforma Zoom). |
W cyklu 2024L:
Weryfikacja osiągniętych efektów nauczania następuje w trybie zdalnym (platforma Zoom). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: