Specjalizacja prasowa 2700-M-DM-D2SPPR-DZI
WSZYSTKIE ZAJĘCIA MAJĄ CHARAKTER PRAKTYCZNY. W ramach realizowanych ćwiczeń studenci:
1. przygotowują wspólne projekty dziennikarskie; ich kryterium jest z jednej strony gatunek dziennikarski (na przykład projekt: wywiady z radnymi) , z drugiej zaś temat dziennikarski (na przykład projekt: ,
2. w ramach projektu studenci z bardziej rozwiniętym warsztatem dziennikarskim są redaktorami i autorami prowadzącymi, studenci rozpoczynający naukę warsztatu zajmują się researchem i wstępną obróbką materiału dziennikarskiego
3. studenci redagują teksty na zajęciach i prowadzą wspólna adiustację ,
4. . przygotowują pomysły ilustracji, tytułów, leadów ; prace są omawiane wspólnie lub recenzowane przez wykładowców
5. każdy projekt kończy się prezentacją materiału złamanego i wydrukowanego
1.wszystkie prace muszą powstawać na bieżąco; nie ma możliwości oddawania prac dopiero w sesji egzaminacyjnej lub poprawkowej. terminy oddawania prac ustalają wykładowcy. w każdym semestrze student przygotowuje 3-4 prace
2. na zajęciach projekty sa omawiane, prace sa czytane wspólnie, omawiane, redagowane; niektóre prace wykładowca przerabia bez udziału studenta, któremu przedstawia wyniki
3. na zakończenie każdego semestru studenci rozwiązują test końcowy , zalecany jest także test śródsemestralny
4. poszczególne projektu są wprowadzane zgodnie ze stopniem trudności. Każdy tekst w ramach projektu ma zadana objętość, podawaną w liczbie znaków, włącznie ze spacjami.
SCHEMAT projektów :
1. każdy nowy projekt wprowadzany jest według schematu: wprowadzenie teoretyczne do gatunku (jego miejsce w dziennikarstwie i sposoby realizacji), analiza danego gatunku w prasie krajowej i zagranicznej, ćwiczenia krótkie na zajęciach, realizacja samodzielnej pracy w czasie własnym, ocena każdego tekstu, omówienie tekstów na zajęciach,
2. wprowadzenie każdego nowego gatunku dziennikarskiego oznacza realizację minimum jednego artykułu przez każdego studenta
3. wszystkie prace dziennikarskie muszą być przygotowane samodzielnie
4. przewidziane są zadania grupowe do realizacji na zajęciach: pomysły dziennikarskie na różne okazje, pomysły akcji dziennikarskich, burze mózgów na temat okładek i serii dziennikarskich,
Efekty kształcenia
Po zajęciach z tego przedmiotu student umie zbierać materiał dziennikarski, opracować go, przygotować teksty dziennikarskie wg różnych kryteriów gatunkowych, potrafi redagowac teksty innych autorów
Kryteria oceniania
Ocenie poddawane są:
1. frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze),
2. aktywność na zajęciach,
3. punktualność w oddawaniu prac,
4. wartość merytoryczna oddanych prac,
5. test merytoryczny,
6. portfolio czyli całość przedstawionych w trakcie trzech semestrów prac, 7. praca we wspólnym projekcie dziennikarskim
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Do wyboru:
Pisarek Walery, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2005
Adamowski Janusz (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2004, Magdon Andrzej, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000,
Fras Janina, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999,
Kąkolewski Krzysztof, Reportaż o reportażu w „Węzły wojny”, Poznań 2010,
Kąkolewski Krzysztof „Co u pana słychać” Poznań 2010,
Tiziano Terzani „W Azji”, Warszawa 2010,
Wańkowicz Melchior, Karafka La Fontaine’a, Warszawa 1974, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: