Specjalizacja analityk mediów 2700-M-DM-D2SPAN-DZI
Zajęcia poświęcone są metodom badania produkcji, recepcji i efektów oddziaływania mediów. Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, wykorzystywane zarówno w Polsce, jaki na świecie. Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, etnografii, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, okulografia etc. Uczestnicy zajęć będą również prowadzić własne badania, pod okiem prowadzącego (wsparcie, koordynacja, konceptualizacja)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
–zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczychj;
zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów w Polsce
KOMPETENCJE:
potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi;
potrafi analizować i interpretować wyniki badań zwłaszcza uwzględniając błąd statystyczny (błąd próby);
potrafi zinterpretować wyniki badań zwłaszcza oglądalności, słuchalności iczytelnictwa0
INNE KOMPETENCJE:
orientuje się w sposobach organizacji i przeprowadzania badań
rozumie użyteczność badań medioznawczych dla celów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Prowadzenie różnych badań FGI, IDI, CAWi, CAPI, CATI, analiza zawartości, dyskursu, analiza wizerunku, analizy okulograficzne - triangulowane metody badawcze w ramach różnych projektów
Zaliczenie związane jest z bardzo aktywną pracą badawczą przy projektach oraz obecnością na zajęciach (max 2 nieobecności)
Praktyki zawodowe
Prowadzenie różnych badań FGI, IDI, CAWi, CAPI, CATI, analiza zawartości, dyskursu, analiza wizerunku, analizy okulograficzne - triangulowane metody badawcze w ramach różnych projektów
Literatura
• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004
• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004.
• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.
• R.D.Wimmer, J.R.Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.
• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: