Psychologia komunikacji 2700-M-DM-D2PSKO-DOK
Przedmiot ma formę warsztatu grupowego.
Zajęcia mają na celu przeprowadzić studentów przez 3 poziomy uwarunkowań pływających na psychologiczne mechanizmy komunikowania się. Rozpoczynam od uwarunkowań funkcjonowania Ja w duchy psychologii humanistycznej. Omawiane są sylwetki Adlera, Junga i Rogersa. Wprowadzone zostaje pojęcie autoanalizy, mechanizmów obronnych, mindfullness oraz NVC w kontekście kompetencji dokumentalisty. Następnie omówienie teorii skryptów komunikacyjnych oraz analizy transakcyjnej. Typy relacji z innymi, funkcjonowanie w grupie oraz kontekst społeczny multifrenii. Hiper-rzeczywistość kultury karnawału i jej skutki psychiczne jako tło wyboru bohaterów reportaży.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna kilka poziomów wpływu komunikacji na wybrane aspekty psychicznego funkcjonowania jednostki (zwłaszcza poznanie i emocje)
Identyfikuje podstawowe założenia psychologii humanistycznej wraz z jej twórcami.
Zna fazy rozwoju psychicznego człowieka od dzieciństwa do późnej adolescencji
Rozumie pojęcia: samorealizacja, skrypt komunikacyjny, analiza transakcyjna, mechanizm obronny, multifrenia.
Kryteria oceniania
Projekty indywidualne oraz grupowe.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
I. S.P.Morreale, B.H.Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacje, wiedza, umiejętności, PWN 2007
II. G.Corey, M.Sch. Corey, Mamy wybór. Zgłębianie rozwoju osobistego, Zysk i S-ka, 2005
III. A.Jucewicz, G.Sroczyński, Żyj wystarczająco dobrze, Agora 2013.
IV. R.B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis 2006
V. J.Stewart, Mosty zamiast murów, podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN 2005
VI. K.Gergen, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, PWN 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: