Propedeutyka badań opinii publicznej 2700-M-DM-D2PBOP-DPR
Zajęcia mają za zadanie przygotować studentów do umiejętnego wykorzystania badań jakościowych i ilościowych oraz doboru metody badawczej a także prowadzenia badań w zakresie mediów, projektowania badań ankietowych oraz badań z zastosowaniem metod takich jak:
- indywidualne wywiady pogłębione (IDI)
- wywiady swobodne
- zogniskowane wywiady grupowe (FGI - Focus Group Interview)
- obserwację uczestniczącą
- wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny (CATI - Computer Assisted Telephone Interview)
- badania okulograficzne (eyetracking)
Poza stroną projektową studenci nabywają umiejętności związanych z przeprowadzeniem badania jedną z wybranych metod (CATI, okulograf) oraz kodowaniem pozyskanych materiałów z wykorzystaniem uproszczonego klucza kategoryzacyjnego w formularzu Excel. Zapoznają się także z podstawowymi zasadami prezentacji wyników badań za pomocą raportów i prezentacji.
Studenci zapoznają się także z tematyką sondaży oraz rolą sondaży opinii publicznej. Poznają także najczęściej pojawiające się błędy w projektowaniu badań sondażowych takie jak: błąd braku szerszych informacji u respondentów, błąd zakamuflowanego uprzedzenia, błąd absurdalności badania, błąd fikcyjności problemu badawczego itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- na temat projektowanie procesu badawczego, doboru metody badawczej, mocnych i słabych stron metod badawczych
- na temat prawidłowego intepretowania uzyskanych wyników badań oraz ich poprawnej prezentacji
Umiejętności
projektowania, prowadzenia badań z zastosowaniem okulografu i CATI oraz interpretowania wyników przeprowadzonych badań z zastosowaniem prostych kluczy kategoryzacyjnych badań
Inne kompetencje
- umiejętność prowadzenia badań w zmiennych warunkach społecznych
- szczególne wyczulenie na kwestie etyczne w prowadzeniu badań naukowych
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Opis w j. polskim
Podstawą oceny są następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieobecności
- uczestnictwo w pracach zespołu badawczego
- udział w projektowaniu badań i prezentacji tych projektów
- udział w badaniach w ramach Laboratorium Badań Medioznawczych
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura J. Sztumski, Wstęp do metod i badań społecznych, Katowice 2005
M. Kaczmarek, I. Olejnik, A. Springer, Badania jakościowe. Metody i zastosowania, Warszawa 2013
M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2010
U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012
U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011
G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011
M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2013
R. East, M. Wright, M. Vanhuele, Warszawa 2011
P. Hague, Badania marketingowe, Planowanie, metodologia i ocena, Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: