Interpretacje fotografii 2700-M-DM-D2IFOT-FPR
Konwersatorium "Interpretacje fotografii" rozpoczyna się od wprowadzenia teoretycznego, podczas którego studenci zapoznają się z pierwszą metodą analizy i interpretacji fotografii autorstwa Piotra Sztompki. Wskazana teoria zostaje poszerzona o rozważania o fotografii autorstwa Susan Sontag oraz Rolanda Barthesa. Tę część kończy praca śródsemestralna będąca pierwszym tekstem interpretującym materiał wizualny.
Druga część zajęć dotyczy krytyki fotografii opartej na metodzie Terrego Barretta. Etap ten poszerzony jest o teksty dotyczące analizy obrazu wybranych autorów. Część ta uzupełniona jest rozważaniami dotyczącymi fotografii ikonicznej.
Ważnym elementem konwersatorium jest poszerzenie umiejętności czytania fotografii oraz komunikowania się za pomocą obrazu. Dlatego część zajęć opiera się na materiałach wizualnych, za pomocą których studenci komunikują różne pojęcia abstrakcyjne oraz przedstawiają założone treści.
Konwersatorium odnosi się także do informacji dotyczących teorii i praktyki visual literacy oraz visual framing, co pomaga w wykorzystaniu obrazu jako narzędzia do analizy treści przekazu medialnego.
Zajęcia kończą się pracą pisemną interpretującą wybraną współczesną fotografię zgodnie z poznanymi metodami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu zajęć z przedmiotu "Interpretacje fotografii" student będzie posiadał wiedzę o najważniejszych teoriach dotyczących czytania i interpretowania fotografii m. in. autorstwa S. Sontag, R. Barthes'a, T Baretta, P. Sztompki i G. Rose. Pozna wymogi dotyczące konstrukcji tekstu naukowego oraz popularno-naukowego, którego tematem głównym jest fotografia.
Umiejętności
Po zakończeniu kursu uczestnik nabędzie umiejętność krytycznej analizy, oceny i interpretacji obrazu fotograficznego oraz konstrukcji wypowiedzi zawierającej najważniejsze tezy dotyczące omawianego zdjęcia. Student posiadać będzie także umiejętność samodzielnego przygotowania artykułu, a także publicznej prezentacji wniosków.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie samodzielnej pracy pisemnej w trakcie zajęć oraz pisemnej pracy końcowej. Obie prace są oceniane i ocena końcowa jest średnią arytmetyczną dwu składowych. Obie oceny muszą być pozytywne, aby uzyskać zaliczenie przedmiotu. Nie ma możliwości poprawy oceny pozytywnej. Aktywność podczas zajęć daje możliwość podwyższenia oceny końcowej o pół lub całą ocenę.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Ponieważ przedmiot jako konwersatorium należy do grupy obowiązkowych, do zaliczenia go konieczna jest frekwencja powyżej 50%, przy czym każda trzecia i następna nieobecność (do wymaganych 50%) musi zostać zaliczona poprzez znajomość materiału omawianego w dniu nieobecności.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
• Barrett, T. (2014). Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy. Kraków: Universitatis.
• Barthes, R. (2011). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Aletheia.
• Boguni-Borowska, M.; Sztompka, P. (2012). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak.
• Ferenc, T. (2007). Analiza obrazów – przegląd metod i inspiracji teoretycznych. Acta Universitatis Lidziensis. Folia Socilogica, nr 32, s. 5-26.
• Kampka, A. (Red.). (2014). Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
• Michałowska, M. (2012). Foto-teksty. Związki fotografii z narracją. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu.
• Rose, G. (2015). Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Sontag, S. (2017). O fotografii. Kraków: Karakter.
• Sztompka, P. (2017). Socjologia wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Szylko-Kwas, J. (Red.). (2018). Obraz czy wizja świata. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa: Multiprint.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: