Fotografia dokumentalna 2700-M-DM-D2FODO-FPR
Celem zajęć jest poznanie przez słuchaczy szerokiego wachlarza zastosowań fotografii dokumentalnej, od form o czysto naukowym charakterze, przez formy przeznaczone do publikacji, do artystycznych wizji na bazie dokumentu. Analizowane będą najważniejsze realizacje dokumentalne, które do dziś są podstawą do opisywania stosunków społecznych, życia codziennego i zachowań w sytuacjach ekstremalnych. Przedstawione zostaną tematy dominujące we współczesnym dokumencie i sposoby ich realizowania. Słuchacze zostaną przygotowani do samodzielnego tworzenia własnych projektów dokumentalnych, od wyboru tematu, dotarcie do niego, wybór środków technicznych i estetycznych, przez jego precyzyjny opis i wystąpienie o środki na jego realizację.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza
1. zna tematy podejmowane przez współczesnych fotografów dokumentalistów, zarówno czystych artystów, socjologów wizualnych i reporterów
2. zna aktualne tendencje estetyczne dominujące w wizualnym dokumencie
3. zna warsztat fotografa dokumentalisty
4. zna miejsca prezentacji i publikacji fotografii dikumentalnej
Umiejętności
1. umie opisać przy pomocy zdjęć aktualny stan życia społecznego oraz toczące się procesy i przemiany społeczne
2. umie samodzielnie zrealizować dokument fotograficzny od pomysłu do publikacji
3. umie współpracować z naukowcami wykorzystującymi fotografię w badaniach jakościowych
4. umie wartościować i edytować zestawy zdjęć o dokumentalnym charakterze
Kryteria oceniania
Wykonanie zestawu zdjęć 50%
Prace pisemne 25%
Obecność na zajęciach 25 %
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Gerry Badger – The Genius of Photography. How photography has changed our lives. Quadrille, London 2007
Marcus Banks – Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Kamilla Biskupska & Paweł Apollo (redakcja naukowa) – Społeczeństwo w obiektywie. Uniwersytet Opolski, Opole 2009
Blink. 100 Photographers. 010 Curators. 010 Writers, Phaidon, New York 2002
Wojciech J. Burszta & Elżbieta Sekuła – Kiczosfery współczesności. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2008
Georges Didi-Huberman – Obrazy mimo wszystko. Universitas, Kraków 2008
Hal Foster – Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Universitas 2010
Philip Gefter – Photography after Frank. Aperture, New York 2009
Jerzy Kaczmarek (redakcja naukowa) – Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004
Alfred Ligocki – Czy istnieje fotografia socjologiczna? Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987
Krzysztof Olechnicki – Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Oficyna Naukowa, Warszawa 2003
Grzegorz Pełczyński & Ryszard Vorbrich (redakcja) – Antropologia wobec fotografii i filmu. Biblioteka Telgte, Poznań 2004
Sarah Pink – Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Andre Rouille – Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Universitas, Kraków 2007
Alan Sekula – Społeczne użycia fotografii. Zachęta & Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010
Stephen Shore – The nature of photographs. Phaidon, New York 2007
Susan Sontag – O fotografii. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009
Francois Soulages – Estetyka fotografii. Strata i zysk. Universitas, Kraków 2007
Piotr Sztompka – Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Andrzej Zygmuntowicz – O fotografii społecznej. Warszawskie Towarzystwo Fotograficzne, Warszawa 1983
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: