Edukacja medialna 2700-M-DM-D2EDME-DZI
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów. Szczegółowe zagadnienia:
1. Różne rozumienia edukacji medialnej
2. Modele kompetencji medialnych
3. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne)
4. Cyfrowy ślad – ochrona danych osobowych
5. Pluralizm mediów, koncentracja i konkurencja
6. Fact checking – jak i gdzie znaleźć informacje
7. Fakt i ocena w komunikacji medialnej
8. Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw medialnych na rynku telewizyjnym
9. Pokolenie Z a media – wiedza młodych Polaków o środkach komunikowania masowego w świetle konkursów i olimpiad medialnych
10. Asymetrie językowe w mediach i poza nimi
11. Język we współczesnych mediach
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych;
- wie, na czym polega przydatność mediów w procesie uczenia się
- zna instytucje regulujące rynek mediów w Polsce
- zna mocne i słabe strony przedstawicieli pokolenia Z w zakresie wiedzy na temat środków komunikowania masowego
- zna dobre i złe strony ekonomii językowej
- rozumie różnice między przekazami o charakterze informacyjnym, opiniami, perswazją a manipulacją oraz umie wskazać ich główne cechy
- wie, jak uniknąć zamknięcia w „bańce informacyjnej”
- wie, jakie są w Polsce konkursy i olimpiady dotyczące mediów
- rozumie znaczenie zakupu licencji na określone programy telewizyjne dla ogólnej wartości medium rozpatrywanej m.in. pod względem zapewnianych formatami zasięgów
- wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce
- wymienia spółki medialne oraz należące do nich czasopisma, telewizje, radia oraz portale internetowe
Umiejętności
- opisuje swój ślad cyfrowy w sieci,
- wyjaśnia, co to są dane osobowe i dane wrażliwe oraz potrafi je wymienić,
- wskazuje przejawy asymetrii językowej
- wskazuje i nazywa zjawiska językowe typowe dla współczesnych mediów
- umie zastosować sposoby odróżniania prawdy od fałszu medialnego
Inne kompetencje
- zdaje sobie sprawę z ogromu fałszywych informacji w internecie oraz zagrożeń z nich wynikających
- dostrzega niedostatek literatury i działań edukacyjnych w wielu obszarach związanych z mediami (np. media jako jednostki życia gospodarczego, świadomość zaplecza produkcji medialnej, której wynik stanowi dobro ekonomiczne pod postacią informacji)
Kryteria oceniania
końcowy pisemny test zaliczeniowy (zdalnie lub w sali - w zależności od liczby osób i sytuacji epidemiologicznej)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.
* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/
* GIODO, 2012, Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatnością przez dzieci i młodzież — raport GIODO [na:] http://www.giodo.gov.pl/560/id_art/4699/j/pl
* Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta, 2005, Lingwistyka płci, Lublin.
* Karwatowska Małgorzata, red., 2014, O płci, ciele i seksualności w języku i mediach, Lublin.
* Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90.
* Kowalski Tadeusz, 2013, Zarządzanie w mediach, Warszawa.
* KRRiT, Różnorodność treści informacyjnych w Polsce z perspektywy użytkownika [na:] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informacyjnych-w-polsce.pdf
* Media Pluralism Monitor [na:] http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/
* Skowronek Bogusław, Horyń Ewa, Walecka-Rynduch Agnieszka, red., 2016, Język a media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach, Kraków.
* Pisarek Walery, 2007, O mediach i języku, Kraków.
* Stanuch Stanisław M., 2016, Fakty o fact-checkingu [w:] „Press” 12/2016.
* Vogel Harold L., 2015, Entertainment Industry Economics. A Guide for Financial Analysis.
* strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.fundacjanowemedia.org/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; www.owm.uw.edu.pl; www.olimpiada-medialna.edu.pl; www.olimpiadacyfrowa.pl; www.fn.org.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: