Współczesne trendy i zjawiska w public relations 2700-M-DM-D1WTZPR
Kurs obejmuje szereg praktycznych i teoretycznych aspektów public relations, zwłaszcza nowe rozwiązania i bieżące trendy na świecie (głównie na najbardziej rozwiniętych rynkach). Program został sformułowany na podstawie zróżnicowanych źródeł, w tym publikacji branżowych i profesjonalnych, zasobów stowarzyszeń i związków PR, ośrodków analitycznych, badawczych i organizacji specjalistów i firm z różnych krajów, literatury naukowej, materiałów konferencyjnych, artykułów w pismach naukowych i branżowych, raportów i studiów na temat PR (przede wszystkim z USA i z Europy), a także sugestii czołowych akademików i praktyków PR ze świata.
Zajęcia będą miały formę konwersatoryjną, a ich ważnym składnikiem będzie dyskusja z uczestnikami. Studentki i studenci będą zachęcani do przedstawiania wybranych tematów lub do podjęcia dyskusji na interesujący ich temat, co wpłynie na podniesienie oceny końcowej. Ze względu na inspiracje w postaci publikacji branżowych, filmów, materiałów przedstawianych i udostępnianych przez prowadzącego, a także zapytań i inicjatyw studentów, można oczekiwać dużej aktywności podczas zajęć.
Planowana lista tematów obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne, prezentowane wymiennie, ilustrowane przez przykłady działań i studia przypadków (zarówno sukcesów, jak i porażek), omawiane w publikacjach przez czołowych konsultantów, analityków i badaczy. Podczas zajęć prowadzący będzie udostępniał studentom artykuły, prezentacje, opracowania, opisy kampanii, stosowanych technik i trendów w branży PR, zawarte w materiałach i zasobach organizacji branżowych, wydawnictw, organizacji i stowarzyszeń.
Pierwsza grupa zagadnień dotyczy bieżącego stanu dziedziny, praktyki i badań w Europie, w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Zostaną omówione ważne programy naukowe i profesjonalne (jak European Communication Monitor, World PR Report, Annenberg study, Edelman Trust Barometer, CIPR State of the Profession), które będą punktem wyjścia do opisów praktyki PR, wykonywanych zadań i do zaprezentowania wzorów w tym obszarze. Powinny one zachęcić część uczestników do bliższego zainteresowania się public relations i do dalszego rozwoju w tej dziedzinie.
Poza tym, zostaną wskazane dostępne źródła wiedzy o public relations, jak strony organizacji (np. PRSA, CIPR, ICCO) i centrów badawczych (IPR), otwarte periodyki PR w internecie, pisma i serwisy branżowe, blogi i inne materiały o public relations i komunikowaniu. Prowadzący będzie zachęcał do lektury źródeł i do udziału w międzynarodowych konkursach PR, organizowanych np. przez Page Society.
Kolejny blok tematów jest analogiczny do układu najważniejszych podręczników public relations: od szerszego spojrzenia na historię PR przez relacje organizacja – publiczności (OPR), nowe kierunki w badaniach PR (w tym postmodernizm, feminizm i aktywizm) do rosnącej roli nowych technologii, mediów społecznościowych i sztucznej inteligencji (AI) w komunikowaniu, a także programów komunikowania kryzysowego.
Dodatkowo zostaną omówione obszary komunikowania wewnętrznego, komunikowania w III sektorze, komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, relacji inwestorskich i finansowego PR. Studentom zostaną udostępnione najnowsze publikacje z pism branżowych i naukowych PR, studia przypadków z konkursów czołowych organizacji w światowym PR.
Następujące tematy uzupełnią prowadzony kurs: ewaluacja programów komunikowania i ich skuteczność, etyczne i prawne uwarunkowania praktyki PR, a także perspektywy rozwoju PR (zarówno w obszarze badawczym, jak w praktyce biznesowej i organizacyjnej).
W trakcie wszystkich zajęć będą omawiane aktualne przykłady udanych, ciekawych albo kontrowersyjnych przedsięwzięć public relations, wskazywane przez prowadzącego w mediach branżowych i biznesowych, serwisach, publikacjach, blogach i na stronach związanych z public relations.
Studenci będą zachęcani do obserwowania w mediach społecznościowych wybranych ekspertów, badaczy, instytucji naukowych, analitycznych, firm i agencji PR, stowarzyszeń branżowych, konferencji i cyklicznych wydarzeń z obszaru public relations i komunikowania (głównie z najbardziej rozwiniętych rynków, jak USA, kraje anglosaskie i Europa).
Tematy i rozkład zajęć:
1. 3 października 2024 r. – zajęcia organizacyjne, cel i program kursu, kryteria i metody oceny, wprowadzenie do public relations, dostępne źródła i literatura,
2. 10 października 2024 r. – public relations w praktyce i w teorii: definicje i funkcje public relations, ewolucja i struktura branży PR (działy i komórki wewnętrzne, agencje i firmy public relations, konsultanci i doradcy), na podstawie dostępnych raportów i statystyk,
3. 17 października 2024 r. – badania public relations: opis branży, ocena skuteczności i wskazówki dla praktyków, społeczna rola, profesjonalizacja i demokratyzacja dyscypliny, funkcjonalizm badań PR, edukacja PR, organizacje branżowe PR,
4. 24 października 2024 r. – strony, periodyki, biuletyny, serwisy i blogi o public relations w Polsce i na świecie, w tym: PRSA, CIPR, IPR, ICCO, Euprera, AEJMC, PRCA, PRIA, ZFPR, SAPR, REPR, a także pisma open access, jak „PR Journal”, „PRism”, „Journal of PR Education”, „Journal of International Crisis and Risk Communication Research” etc.
5. 31 października 2024 r. – najciekawsze kampanie i projekty public relations na świecie i w Polsce: konkursy branżowe i wybrane przedsięwzięcia, np. Sabre Awards, PRSA Silver Anvil, blog „Famous Campaigns” etc.,
6. 7 listopada 2024 r. – public relations jako zarządzanie komunikowaniem, planowanie i strategia przedsięwzięć komunikacyjnych, analiza otoczenia i publiczności, cele i strategia komunikowania, etapy PR (formuły RACE, ROPE, RPIE, ROSIE),
7. 14 listopada 2024 r. – ważniejsze badania światowej i europejskiej branży public relations: USC Global Communication Report 2024, CIPR „State of the Profession”, główne tematy i wątki wspomnianych badań,
8. 21 listopada 2024 r. – ewolucja media relations, związki z innymi obszarami PR, różne rodzaje mediów: pozyskane, własne, zakupione, udostępnione (formuła PESO), przykłady projektów media relations,
9. 28 listopada 2024 r. – public relations w internecie, nowe media i komunikowanie, wykorzystanie mediów społecznościowych w PR – nowa jakość czy powrót do źródeł (koncepcje PR 2.0 i 3.0), przykłady kampanii PR i przedsięwzięć komunikacyjnych opartych o internet i SM (także wskazane przez uczestników),
10. 5 grudnia 2024 r. –zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w PR, narzędzia AI w PR, etyka i standardy profesjonalne w kontekście AI i prawa własności intelektualnej,
11. 12 grudnia 2024 r. – komunikacja wewnętrzna: cele, strategia i narzędzia, użycie intranetu, internetu, SM, komunikacji interpersonalnej, spotkań, PR jako narzędzie zmiany społecznej (krytyczny nurt w PR),
12. 19 grudnia 2024 r. – finansowe PR i relacje inwestorskie: komunikowanie ze społecznością finansową, inwestorami i mediami, strategie i narzędzia, ścieżki kariery (spółki giełdowe, firmy doradcze, instytucje finansowe, edukacja ekonomiczna),
13. 9 stycznia 2025 r. – komunikowanie kryzysowe: podejścia akademickie i praktyczne, statystyki kryzysów w mediach (wg raportu Institute for Crisis Management 2024), przygotowanie do kryzysów i zarządzanie komunikowaniem (przykłady),
14. 16 stycznia 2025 r. – etyka i profesjonalizm w PR, rola kodeksów etycznych, standardy etyczne i ich egzekwowanie na świecie i w Polsce, społeczna rola PR,
15. 23 stycznia 2025 r. – przyszłość PR i komunikowania w firmach, organizacjach i instytucjach: na podstawie raportów i przewidywań ekspertów; podsumowanie zajęć.
Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji powyższego harmonogramu w zależności od zainteresowań studentek i studentów, wydarzeń w branży PR i od zmian w otoczeniu społecznym, biznesowym i technologicznym.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci powinni posiadać rozeznanie odnośnie do najnowszych osiągnięć w branży public relations, a także głównych trendów w praktyce i badaniach teoretycznych tej dyscypliny. Taki zestaw nowych wiadomości i kompetencji powinien ułatwić ewentualne sformułowanie własnych planów rozwoju w dziedzinie PR.
Dzięki zajęciom studenci powinni pozyskać (WIEDZA):
1. zrozumienie odnośnie teorii, zasad i praktyki współczesnego public relations na największych światowych rynkach PR (głównie w krajach anglojęzycznych),
2. świadomość różnych aspektów praktyki i teorii PR, także w takich obszarach jak teorie krytyczne, postmodernizm, feminizm, retoryka, rozwoju teorii doskonałego PR, użycia nowych mediów i metod mierzenia efektywności PR,
3. umiejętność dyskusji o teoretycznych refleksjach akademików i wkładzie praktyków dyscypliny do bardziej efektywnego i etycznego komunikowania w biznesie, instytucjach publicznych, wojskowych, fundacjach i organizacjach non-profit, stowarzyszeniach, instytucjach kulturalnych, religijnych i międzynarodowych,
4. wiedzę o różnych problemach komunikacyjnych stojących przed wieloma typami organizacji w trakcie zarządzania funkcją public relations, w tym kwestie koordynacji i mechanizmów kontrolnych.
Zakończenie kursu powinno przynieść studentom następujące KOMPETENCJE:
1. planowania, określania i przeprowadzania programów badawczych za pomocą najlepszych praktyk i wzorów z najnowszej literatury branżowej, stowarzyszeń zawodowych i międzynarodowych konkursów dla praktyków, badaczy i studentów,
2. wyrobienia sobie szerszego spojrzenia na dyscyplinę public relations, jej specyficzne zastosowania w różnych krajach, branżach, dziedzinach gospodarki i życia społecznego (w biznesie, sektorze publicznym, w III sektorze),
3. prowadzenia etycznych działań PR, według profesjonalnych zasad i z uwzględnieniem specyfiki kulturowej i organizacyjnej, zwłaszcza podczas komunikowania w sytuacjach kontrowersyjnych lub kryzysowych,
4. zrozumienia relacji pomiędzy teorią a praktyką komunikowania i PR w celu właściwego zastosowania dorobku naukowego i dobrych praktyk branżowych, a także umiejętności wyszukiwania źródeł danych, opinii i zasobów z obszaru komunikowania i PR.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Obecność będzie rejestrowana podczas wszystkich spotkań. Z uwagi na konwersatoryjną formułę kursu od uczestniczących oczekuję aktywności, udziału w dyskusjach i wymianie opinii. W trakcie zajęć będą przeprowadzane krótkie sprawdziany (testy) dotyczące znajomości wskazanej literatury i źródeł wiedzy o współczesnym public relations. Osoby, które z różnych powodów ominęły sprawdzian/y lub zajęcia, mogą to nadrobić w sposób uzgodniony z prowadzącym (np. przez omówienie wybranego tematu, wskazanie ciekawych źródeł, studiów przypadku, kampanii PR itp.).
Prowadzący uwzględni następujące czynniki przy ocenie (w odpowiednich proporcjach):
- uczestnictwo w zajęciach – 40%,
- zapoznanie się z przedstawionymi materiałami i lekturami (sprawdzane na bieżąco w trakcie semestru) – 30%,
- aktywność w dyskusjach, stawianie pytań i problemów dotyczących komunikowania, przedstawianie zagadnień do omówienia w trakcie zajęć – 30%.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne będzie uzyskanie co najmniej 65% punktów.
Literatura
1. J. Barlik (2021). “Doskonałe public relations. Teorie, kontrowersje, debaty”. Poltext, Warszawa.
2. C. H. Botan, & E. J. Sommerfeldt (eds.) (2023). “Public Relations Theory III. In the Age of Publics”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
3. CPRE (Commission on Public Relations Education) – Reports and Resources sections https://www.commissionpred.org
4. J. L’Etang, D. McKie, N. Snow, & J. Xifra (eds.) (2016). “The Routledge Handbook of Critical Public Relations”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
5. E.-J. Ki, J.-N. Kim, & J. A. Ledingham (eds.) (2015). “Public Relations as Relationship Management. A Relational Approach to the Study and Practice of Public Relations”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
6. O. Lerbinger (2019). “Corporate Communication. An International and Management Perspective”. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ.
7. J. Olędzki (red.) (2020). “Standardy profesjonalnego public relations”. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
8. K. Sriramesh, A. Zerfass, & J.-N. Kim (eds.) (2013). “Public relations and communication management. Current trends and emerging topics”. Routledge. Taylor & Francis Group, New York, London.
9. G. Thompson (2021). “Post-Truth Public Relations. Communication in an Era of Digital Disinformation”. Routledge. Taylor & Francis Group, London, New York.
10. C. Valentini (ed.) (2021). “Public Relations”. De Gruyter Mouton, Berlin/Boston.
11. Global Communications Report 2023 https://issuu.com/uscannenberg/docs/2023_usc_global_communication_report_new_reputatio
12. European Communication Monitor 2023 http://www.communicationmonitor.eu/
13. Global Top PR Agency Ranking 2023 https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2023-pr-agency-rankings/top-250
14. CIPR State of the Profession https://www.cipr.co.uk/stateofpr
15. Edelman Trust Barometer 2023 https://www.edelman.com/trust-barometer
16. IPR and PR Journal website http://www.instituteforpr.org/
17. Page Society https://page.org/study_competitions
18. PRism http://www.prismjournal.org/homepage.html
19. Strona internetowa https://www.famouscampaigns.com/
20. PR Strategies & Tactics (PRSA website) https://www.prsa.org/index.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: