Teorie narracji 2700-M-DM-D1TEOR
Narracja jest pojęciem łączącym wiele różnych dziedzin humanistyki, rozumiana jest jako najdoskonalszy przekaźnik znaczeń zawartych w kulturze.
Zajęcia będą omawiać definicje narracji i jej składowe elementy, następnie schematy narracyjne, w których zgromadzone są rozmaite treści dotyczące sposobów rozumienia świata. Podczas słuchania i oglądania opowieści człowiek internalizuje znaczenia zmagazynowane w symbolach kultury i w języku i buduje swój wewnętrzny świat, współtworzy społeczne sensy i wyraża siebie w przestrzeni publicznej.
Następnie treść skoncentruje się na narracji odnoszącej się do `tekstu kultury`, albo `tekstu osoby`, albo też jako swego rodzaju dyskurs pewnej grupy wyrażający jej perspektywę, wartości i interes polityczny. Takie spojrzenie umożliwia opis relacji między jednostką a kulturą w aspekcie komunikacji z innymi, współuczestnictwa w kulturze czy procesach politycznych. Będzie to dotyczyć mitologii, narracji w polityce, historiografii, edukacji.
Zajęcia zaprezentują wiele ujęć – od uniwersalnego modelu Arystotelesa, przez opowiadania z latach 60. zawartego w pracach Greimasa, Bremonda, czy Barthesa, psychologiczne Brunnera, po nowe konteksty – Riceura, narracje historyczne (H. White, A. Danto), logika narracyjna F. Ankersmita, kognitywistyczne ujęcia pojęcia narracji czy narratologię feministyczną.
Teorie nie będą wykładane jako systemy, ale jako perspektywy przydatne do analizy różnych przypadków, przykładów, fenomenów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student jest w stanie określić rodzaj narracji i jej składowe, zanalizować konsekwencje reprezentacji rzeczywistości w danej narracji.
Kryteria oceniania
Potrzebny jest komplet prac zaliczeniowych.
Kryteria oceny pracy – oparcie się na lekturach w kwestii teoretycznego podejścia do analizy, zachowanie elementów formalnych pracy.
Kluczowa jest obecność odwołań teoretycznych, ujęcie konkretnego problemu/fenomenu narracyjnego, analiza wyróżnionych rzeczy (nie opinia o ich), bibliografia.
Ocena będzie się składała z zaliczających krótkich prac praktycznych dotyczących pojedynczej lektury oraz końcowej pracy analitycznej. Praca ma być analiza narracji o wybranym zjawisku; musi zawierać tezę i argumentację, przypisy, bibliografię i zachować format pracy uniwersyteckiej. Może być też w formie graficznej, z zachowaniem wyżej wymienionych elementów.
Literatura
Ankersmith F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie: Studia z teorii historiografii
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne
Bordwell D., Thompson K., Film art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie
Campbel J., Bohater o tysiącu twarzach
Fog K., Stortelling. Narracje w reklamie I biznesie
Greimas A., Narracja i rytuał
Łotman J., Semiotyka filmu
Politi G., 36 sytuacji dramatycznych
Propp W. Morfologia bajki magicznej
Topolski J. Jak się pisze i rozumie historię
Trzebiński J. Narracja jako sposób rozumienia świata
Vogler C. Podróż autora
Wasilewski J. Opowieści o Polsce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: